24 June 2008, 09:44
Dit zijn de richtlijnen die ik op een A4tje in de auto heb liggen voor mezelf als reminder en voor anderen die er mee rijden

RICHTLIJNEN OM BACKFIRE TE VOORKOMEN, HOU JE ERAAN !!!
VOLVO 244 GLE B21 E K-JET benzine injectie zelf regelend systeem geen choke met LPG installatie
Grootste kans op backfire bij half koude/warme motor starten of na langere rit bijv. bij benzinepomp na tanken weer starten.
VOLVO STARTEN OP LPG OF BENZINE ?
Motor koud Auto staat langere tijd stil en / of in de Winter
Starten op benzine systeem regelt zichzelf.
*eenmaal gekozen voor benzine dan niet meer overschakelen naar LPG.
Motor warmof Zomers dan mag / kun je ook op LPG starten
Bij starten op LPG eerst op contact zetten dan wachten op klik in de tank
en iets later de plok bij verdamper, duurt ongeveer 3 seconden.
Dan pas de sleutel doordraaien en doorstarten totdat de motor loopt.
Gaspedaal iets ingetrapt houden tijdens het starten.
zelf het toerental regelen met gaspedaal geen choke aanwezig
*eenmaal gekozen voor LPG dan niet meer overschakelen naar benzine
VAN BENZINE NAAR LPG OVERSCHAKELEN TIJDENS RIJDEN !
Komt de temperatuur meter los of is de motor al warm, dan kun je overschakelen:
Met constante snelheid op dat moment rijden, het liefst bij de volgende snelheden:
40 in zijn 3e versnelling of 70 in zijn 4e versnelling
Overschakelen eerst op de tussenstand 1 seconde wachten en dan op LPG zetten.
Gaspedaal loslaten en natuurlijk niet hoeven remmen voor verkeerssituatie.
Op de snelweg en / of bij hoge toerentallen niet overschakelen.
TIP
Wanneer het starten mislukt en je wilt toch omschakelen naar een andere brandstof
Of wanneer de motor erg heet is, zet dan de schakelaar eerst in de middenstand,
je kunt dan wel starten maar de motor krijgt geen brandstof.
Op deze manier kun je de achtergebleven dampen weghalen door tijdens het starten flink gas te geven.
Opgelet de motor kan heel even gaan lopen op rest-gassen!
SUCCES EN DOE HET RUSTIG AAN EN DENK NA BIJ WAT JE DOET

RICHTLIJNEN OM BACKFIRE TE VOORKOMEN, HOU JE ERAAN !!!
VOLVO 244 GLE B21 E K-JET benzine injectie zelf regelend systeem geen choke met LPG installatie
Grootste kans op backfire bij half koude/warme motor starten of na langere rit bijv. bij benzinepomp na tanken weer starten.
VOLVO STARTEN OP LPG OF BENZINE ?
Motor koud Auto staat langere tijd stil en / of in de Winter
Starten op benzine systeem regelt zichzelf.
*eenmaal gekozen voor benzine dan niet meer overschakelen naar LPG.
Motor warmof Zomers dan mag / kun je ook op LPG starten
Bij starten op LPG eerst op contact zetten dan wachten op klik in de tank
en iets later de plok bij verdamper, duurt ongeveer 3 seconden.
Dan pas de sleutel doordraaien en doorstarten totdat de motor loopt.
Gaspedaal iets ingetrapt houden tijdens het starten.
zelf het toerental regelen met gaspedaal geen choke aanwezig
*eenmaal gekozen voor LPG dan niet meer overschakelen naar benzine
VAN BENZINE NAAR LPG OVERSCHAKELEN TIJDENS RIJDEN !
Komt de temperatuur meter los of is de motor al warm, dan kun je overschakelen:
Met constante snelheid op dat moment rijden, het liefst bij de volgende snelheden:
40 in zijn 3e versnelling of 70 in zijn 4e versnelling
Overschakelen eerst op de tussenstand 1 seconde wachten en dan op LPG zetten.
Gaspedaal loslaten en natuurlijk niet hoeven remmen voor verkeerssituatie.
Op de snelweg en / of bij hoge toerentallen niet overschakelen.
TIP
Wanneer het starten mislukt en je wilt toch omschakelen naar een andere brandstof
Of wanneer de motor erg heet is, zet dan de schakelaar eerst in de middenstand,
je kunt dan wel starten maar de motor krijgt geen brandstof.
Op deze manier kun je de achtergebleven dampen weghalen door tijdens het starten flink gas te geven.
Opgelet de motor kan heel even gaan lopen op rest-gassen!
SUCCES EN DOE HET RUSTIG AAN EN DENK NA BIJ WAT JE DOET
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |