7 June 2008, 11:02
Hoi Erikhans, ik heb je eea aan documentatie toegestuurd, dat moet het verder verhelderen. MAar over je vragen:
ik had het slangetje eerst ook na de intercooler gemonteerd (origineel), maar Jelmar's uitleg heeft me doen besluiten 't toch weer om te bouwen naar de niet-intercooler manier, dwz: gelijk de druk in je turbo meten. Voordeel hiervan is dat de wastegate sneller terugkoppeling krijgt over de hoogte van de druk en dus sneller kan reageren.
De wastegate is een klep aan het einde van je turbo die open gaat bij te hoge druk. Deze wordt aangestuurd door dat stangetje en de drukdoos die onder de turbo hangt. Je kunt je turbodruk afregelen door dat stangetje in/uit te draaien waarmee de wastegate dus vroeger of later opent. Als je de intercooler monteert en de slang niet verandert, zul je zien dat je turbometer een iets lagere druk aangeeft. Dan kun je het stangetje een paar slagen inkorten, waardoor de wastegate later opent en er dus meer druk wordt opgebouwd. Zorg ervoor dat je de druk niet verder opvoert dan de grens geel/rood op je turbometer (origineel ongeveer 2/3e geel).
De bovenste beugel van je oliekoeler moet je verzagen, omdat deze tegen je intercooler(pijp) aanzit. Dit gold bij mij ook voor de beschermbeugel die over de K-Jet zit.
Verder spreekt de klus redelijk voor zich als je eenmaal bezig bent.
Zorg er wel voor dat je de verlengde beugels van de ophanging intercooler/radiateur hebt (2 boven en 2 onder).
Heb je ook een groot 'kruis' gekregen en een hardere flexibele alupijp? Die zet je nl. in de rubber balg en slang van de k-jet: als je die niet monteert schijnt het mogelijk te zijn dat die balg inklapt door de hoeveelheid lucht die wordt aangezogen.
ik had het slangetje eerst ook na de intercooler gemonteerd (origineel), maar Jelmar's uitleg heeft me doen besluiten 't toch weer om te bouwen naar de niet-intercooler manier, dwz: gelijk de druk in je turbo meten. Voordeel hiervan is dat de wastegate sneller terugkoppeling krijgt over de hoogte van de druk en dus sneller kan reageren.
De wastegate is een klep aan het einde van je turbo die open gaat bij te hoge druk. Deze wordt aangestuurd door dat stangetje en de drukdoos die onder de turbo hangt. Je kunt je turbodruk afregelen door dat stangetje in/uit te draaien waarmee de wastegate dus vroeger of later opent. Als je de intercooler monteert en de slang niet verandert, zul je zien dat je turbometer een iets lagere druk aangeeft. Dan kun je het stangetje een paar slagen inkorten, waardoor de wastegate later opent en er dus meer druk wordt opgebouwd. Zorg ervoor dat je de druk niet verder opvoert dan de grens geel/rood op je turbometer (origineel ongeveer 2/3e geel).
De bovenste beugel van je oliekoeler moet je verzagen, omdat deze tegen je intercooler(pijp) aanzit. Dit gold bij mij ook voor de beschermbeugel die over de K-Jet zit.
Verder spreekt de klus redelijk voor zich als je eenmaal bezig bent.
Zorg er wel voor dat je de verlengde beugels van de ophanging intercooler/radiateur hebt (2 boven en 2 onder).
Heb je ook een groot 'kruis' gekregen en een hardere flexibele alupijp? Die zet je nl. in de rubber balg en slang van de k-jet: als je die niet monteert schijnt het mogelijk te zijn dat die balg inklapt door de hoeveelheid lucht die wordt aangezogen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...

