5 June 2008, 22:47
Even een mooie quote van volvo-forum, erg goei foto's van de officiele manier.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=353415#353415
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=353415#353415
MaGNeT schreef:Zaterdag met m'n oom de klepspeling gemeten, zodat ik de juiste klepstelplaatjes kan bestellen.
Goed gereedschap is het halve werk.
Er zijn natuurlijk verschillende manieren om je kleppen naar beneden te drukken, maar met dit tooltje heb je alle handen vrij om de stelplaatjes te verwijderen.
Eerst de volgorde van de bougiekabels genoteerd, daarna de kabels verwijderd. Ook de bougies eruitgedraaid zodat je de krukaspoelie gemakkelijker kan ronddraaien (geen compressie).
Vervolgens de slang van het "pulsair" systeem losgehaald.
En het kleppendeksel verwijderd.
Auto uit de versnelling en op de handrem.
Nu kunnen we de krukaspoelie ronddraaien en het merkteken zoeken.
Het is handig om het merkteken Ãn 180 graden daar tegenover te markeren met Typex, zodat je goed kan zien wat de stand is.
Nu draaien tot de markering op de poelie naar de "0" op de timingschaal van de ontsteking wijst (bijna recht naar boven).
Staan de kleppen van de 1e cilinder zo? Dan heb je de juiste stand gevonden.
De klep naar je toe (links op de foto) is de uitlaatklep, de klep naar het schutbord toe (rechts op de foto) is de inlaatklep. Meet bij beiden de speling met een voelermaat (0,05mm nauwkeurig) en noteer dit op een briefje.
Vervolgens open je de kleppen met een handige tool en verwijder je het uitlaat klepstelplaatje (voorzichtig met een schroevendraaier omhoog wippen). Meet de dikte met een micrometer (of nauwkeurige schuifmaat), schrijf deze op en plaats hem terug.
[img width=624 height=600]http://i146.photobucket.com/albums/r254/MaGNeT76/klepstellen/DSC00004.jpg[/img]
[img width=635 height=600]http://i146.photobucket.com/albums/r254/MaGNeT76/klepstellen/DSC00005.jpg[/img]
Herhaal deze stap voor het inlaat klepstelplaatje.
Alles op zijn plek?
Draai nu de krukaspoelie 180 graden rechtsom, zodat de 2e (met Typex aangebrachte) markering naar de "0" op de timingschaal wijst.
Als het goed is staan nu de kleppen bij cilinder 3 goed en kan je bovenstaande stappen herhalen.
Daarna cilinder 4 en als laatste 2.
Nieuwe klepdekselpakking geplaatst, alles vastgezet en we waren klaar voor vandaag.
Om overzicht te houden hebben we daarna alles in Excel gezet:
Ik kan voor de uitgaande kleppen nog net de bij de dealer beschikbare 3,30mm plaatjes gebruiken. Bij de volgende keer zal ik aangewezen zijn op dunnere (en dat kan nog tot 2,70 zonder aanpassingen).
Ingaande kleppen zijn nog geen probleem.
Morgen 7 plaatjes bestellen, 1 kan ik hergebruiken (inlaat van 4 naar 3).
update: let niet op de kleuren van de foto's; die motorolie is in het echt goudgeelIets te enthousiast geweest en verkeerde monitor instelling tijdens bewerken