Vandaag zal ik mijn nieuwe kleppendeksel monteren en dat lijkt mij ook een mooi moment
om de klepspeling te meten.
Nu heb ik de foto's in deze beginpost aandachtig bekeken en nu heb ik daar nog een vraag over.
Ik begrijp dat de kleppen van de 4e cyl op tuimelen moeten staan (7e foto) als je cyl. 1 wilt stellen.
Op dat moment staan de nokken voor de 1e cyl. omhoog en kun je de ruimte tussen de stelplaatjes en
nok meten.
Maar: hoe nauwkeurig komt dat (het "op tuimelen zetten")?
Je meet dus bij de 1e cyl. de ruimte tussen het "ronde" deel van de nok en het plaatje,
Je moet er dus eigenlijk voor zorgen dat de nokken van de 1e cyl. omhoog wijzen en niet de klep indrukken.
of de nokkenas nou een kwartslag meer of minder gedraaid is, maakt dan voor de tussenruimte niet uit lijkt mij.
Zoals in onderstaande pic is weergegeven: hier staat 3 op tuimelen en kun je dus 2 stellen.
Maar als je nou de nokkenas draait (volgens de aangegeven gele lijn), dan blijft volgens mij nog steeds de stelruimte gelijk. :-X
Ik heb eens over de schouder van een monteur meegekeken die mijn kleppen stelde en die trok de auto wat heen en weer in de versnelling en
draaide op die manier de nokkenas rond.
Zo nauwkeurig lijkt me dat nou ook weer niet.
Ik hoop dat ik mijn vraag wat duidelijk geformuleerd heb, maar m.a.w.:
Cyl 4 hoeft volgens mij niet exact op tuimelen te staan, als de nokken van Cyl. 1 maar niet de kleppen raken.
dan kun je de tussenruimte meten.
Zoiets?
( Wat zijn trouwens de waardes voor een B230F lpg?) is dat 0,35 ~ 0,4 mm? )
om de klepspeling te meten.
Nu heb ik de foto's in deze beginpost aandachtig bekeken en nu heb ik daar nog een vraag over.
Ik begrijp dat de kleppen van de 4e cyl op tuimelen moeten staan (7e foto) als je cyl. 1 wilt stellen.
Op dat moment staan de nokken voor de 1e cyl. omhoog en kun je de ruimte tussen de stelplaatjes en
nok meten.
Maar: hoe nauwkeurig komt dat (het "op tuimelen zetten")?
Je meet dus bij de 1e cyl. de ruimte tussen het "ronde" deel van de nok en het plaatje,
Je moet er dus eigenlijk voor zorgen dat de nokken van de 1e cyl. omhoog wijzen en niet de klep indrukken.
of de nokkenas nou een kwartslag meer of minder gedraaid is, maakt dan voor de tussenruimte niet uit lijkt mij.
Zoals in onderstaande pic is weergegeven: hier staat 3 op tuimelen en kun je dus 2 stellen.
![[Afbeelding: nokkenas.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/nokkenas.jpg)
Maar als je nou de nokkenas draait (volgens de aangegeven gele lijn), dan blijft volgens mij nog steeds de stelruimte gelijk. :-X
Ik heb eens over de schouder van een monteur meegekeken die mijn kleppen stelde en die trok de auto wat heen en weer in de versnelling en
draaide op die manier de nokkenas rond.
Zo nauwkeurig lijkt me dat nou ook weer niet.
Ik hoop dat ik mijn vraag wat duidelijk geformuleerd heb, maar m.a.w.:
Cyl 4 hoeft volgens mij niet exact op tuimelen te staan, als de nokken van Cyl. 1 maar niet de kleppen raken.
dan kun je de tussenruimte meten.
Zoiets?
( Wat zijn trouwens de waardes voor een B230F lpg?) is dat 0,35 ~ 0,4 mm? )
![[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]](https://images.cdn.circlesix.co/image/uploads/posts/2016/06/84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif)