25 December 2007, 23:21
Postma 245 GL schreef:Maar toch doet zo'n (mooie glimmende RVS) spruitstuk leuk mee in het tjoenen. Mooi verhaaltje gevonden hoe ik het bedoelde:
Het beste resultaat ........dergelijke tuning.
En Jeroen, het oog wil toch ook wat!?Leukste zou zijn als je voor elke mod een testje zou doen op een rollerbank, kan je mooi je winst (of verlies ;D) monitoren,....
Dit gaat op voor N/A motoren. Dus niet turbo. Met een turbo heb je precies het omgekeerde effect als je pech hebt. De ene puls vult de andere cilinder. En dat is precies niet wat je wilt aan de uitlaat kant. Vandaar dat de ingang van de turbo bij grotere motoren gesplitst wordt. Dan maak je gebruik van de pulsen en de kinetische energie om de turbo in gang te zetten.
Een groot woord in turbo-techniek is Equal length. Dat maakt wel uit. Verder is het belangrijk om het uitlaatgas zo min mogelijk te koelen voor de turbo. En daar voldoet het stock spruitstuk wel aan en deze niet. Je zult een spaghetti spruitstuk dus moeten inpakken om het thermisch te isoleren.
Voldoe je aan beide voorwaarden dan haal je lagere toerentallen waarop je je turbo kunt voelen en en zal deze tot 30% efficienter gaan draaien. Feitelijk moet je dan ook je uitlaatgastemperatuur, je spruitstukdruk en je koppelkromme in de gaten gaan houden.
Ach. Tot ongeveer 300 pk voldoet het stock spruitstuk. Wellicht dat ik ooit nog eens een grotere (E-bay) turbo probeer. Dan is zo'n spruitstuk erbij ook wel geinig. En wellicht wel makkelijker om te installeren.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl