16 December 2007, 23:37
Dat Pulsair gebeuren kan ik niet duidelijk vinden in Haynes. Het werkt door de wisselende over- en onderdruk in de uitlaatpoorten, dus wel een ritmisch gebeuren. Bestaat vnl. uit buizen en wat terugslagkleppen.
Dat klepje op het blok is ws. een wasthermostaat, die een klepje opent boven zoveel graden van het koelwater. Hoort dan wel bij het EGR systeem, ook een systeem wat een rondgaande beweging in stand houdt, namelijk uitlaatgassen die gaan van uitlaat naar inlaat naar uitlaat. Zou ook tot vreemd galloperende resonanties kunnen leiden.
Je zou eigenlijk voor het overzicht eens een paar foto's van de hele motor moeten maken.
Om je twijfels over de ontsteking weg te nemen kan je toch gewoon de verdeler bijdraaien terwijl de motor loopt? Vind ikzelf altijd een nuttige bezigheid.
Dat klepje op het blok is ws. een wasthermostaat, die een klepje opent boven zoveel graden van het koelwater. Hoort dan wel bij het EGR systeem, ook een systeem wat een rondgaande beweging in stand houdt, namelijk uitlaatgassen die gaan van uitlaat naar inlaat naar uitlaat. Zou ook tot vreemd galloperende resonanties kunnen leiden.
Je zou eigenlijk voor het overzicht eens een paar foto's van de hele motor moeten maken.
Om je twijfels over de ontsteking weg te nemen kan je toch gewoon de verdeler bijdraaien terwijl de motor loopt? Vind ikzelf altijd een nuttige bezigheid.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969