20 November 2007, 09:33
Ja, inderdaad. Nou mijn beroep in de temperatuurmetingen gaat liggen zal ik toch op zijn minst zelf een leuke temperatuurmeter moeten kunnen maken. En dan wel eentje die tot een graadje of 1000 stabiel kan meten.
Daar was natuurlijk een aanleiding voor. Ik had een vermoeden dat mijn uitlaatgastemperatuur de pan uit rees door gebruik van LPG en een onjuist ontstekingstijdstip. Ik kreeg de turbodruk niet meer omlaag en had last van boost-creep. Na het vervroegen van de ontsteking was dit over. Maar dat is me een beetje te vaag. Nu wil ik precies weten wat er nu eigenlijk aan de hand is. Vandaar dat ik voor ongeveer 60 euro aan onderdelen dit metertje in elkaar geknutseld heb.
Het is een printje met een K-thermokoppel decoderchip. Ingebouwde koude-las compensatie. Deze geeft 0-10 volt uit. 0 volt is 0 graden en 10 volt is 1000 graden. Verder heb ik een K-thermokoppel gepakt en een simpel paneel-voltmetertje. En voila. Een snel reagerende en uiterst nauwkeurige meting.
Kijk zelf maar:
http://www.youtube.com/watch?v=jSmCB6Jp0Sg
![[Afbeelding: egtlk6.jpg]](http://img254.imageshack.us/img254/7692/egtlk6.jpg)
Nog een paar maanden wachten op de GPIO en dan kan MS 4 thermokoppels aan en kan deze ook veranderingen in de motorloop teweeg brengen. Tot die tijd behelpen we onszelf maar...
Daar was natuurlijk een aanleiding voor. Ik had een vermoeden dat mijn uitlaatgastemperatuur de pan uit rees door gebruik van LPG en een onjuist ontstekingstijdstip. Ik kreeg de turbodruk niet meer omlaag en had last van boost-creep. Na het vervroegen van de ontsteking was dit over. Maar dat is me een beetje te vaag. Nu wil ik precies weten wat er nu eigenlijk aan de hand is. Vandaar dat ik voor ongeveer 60 euro aan onderdelen dit metertje in elkaar geknutseld heb.
Het is een printje met een K-thermokoppel decoderchip. Ingebouwde koude-las compensatie. Deze geeft 0-10 volt uit. 0 volt is 0 graden en 10 volt is 1000 graden. Verder heb ik een K-thermokoppel gepakt en een simpel paneel-voltmetertje. En voila. Een snel reagerende en uiterst nauwkeurige meting.
Kijk zelf maar:
http://www.youtube.com/watch?v=jSmCB6Jp0Sg
![[Afbeelding: egtlk6.jpg]](http://img254.imageshack.us/img254/7692/egtlk6.jpg)
Nog een paar maanden wachten op de GPIO en dan kan MS 4 thermokoppels aan en kan deze ook veranderingen in de motorloop teweeg brengen. Tot die tijd behelpen we onszelf maar...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl