18 November 2007, 20:38
Nou ja. Het bleek dus het tussenlager te zijn dat nog teveel meegaf. Inmiddels min of meer opgelost. Kan nog beter... Knock-sense vandaag geplaatst. Nog eens goed kijken naar de zin en onzin van deze meting. Knock blijkt lastig te meten te zijn.
Ondertussen ben ik me aan het inlezen op "ion-sensing". Maar dat is nu nog een station te ver. Waar het op neer komt is een spanning over de bougie-electroden laten staan van een paar 100 volt. Er gaat dan een stroom lopen, afhankelijk van de weerstand tussen de electroden. En deze weerstand wordt weer bepaald door de temperatuur, soort lucht (mengsel of verbrandingsgas) en druk. Dat is eigenlijk dà hartbewaking van de moderne Otto motor. Fabrikanten passen het al jaren toe. Nu de zelfbouwers nog..
Ondertussen ben ik me aan het inlezen op "ion-sensing". Maar dat is nu nog een station te ver. Waar het op neer komt is een spanning over de bougie-electroden laten staan van een paar 100 volt. Er gaat dan een stroom lopen, afhankelijk van de weerstand tussen de electroden. En deze weerstand wordt weer bepaald door de temperatuur, soort lucht (mengsel of verbrandingsgas) en druk. Dat is eigenlijk dà hartbewaking van de moderne Otto motor. Fabrikanten passen het al jaren toe. Nu de zelfbouwers nog..
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl