25 October 2007, 23:12
Ik dacht dat ik al een optie op die bak had ? ;D
Maare.. Na een lang onderzoek de reden van het startprobleem gevonden:
Het toeval wou ook nog dat de auto zijn RPM sensor had "opgevreten" in het triggerwheel door een iets te flexibele steun. Ai. Daarna donderde de auto van de krik op het triggerwheel..... Nou.. Ga dan maar even storingzoeken. Na een dag lang de sensor en de bedrading te hebben verzet en versteld en zitten meten aan de VR sensor (er komt toch echt signaal uit, echt !) de storing in de MS gaan zoeken. In de kit van DIY-autotune zat een andere OPAMP. Door een probleempje met de JimStim heb ik de OPAMP uitgewisseld met een LM2904. En dan na zo ongeveer het hele VR circuit vervangen te hebben zag ik het plots.... Ik had de trimpots verkeerdom op het boardje gesoldeerd. De vorige OPAMP was daar minder gevoelig voor. (ander type) Af en toe eens een tik van het relais tijdens het starten. Maar deze wel... Deze deed het onder de 500 toeren gewoon helemaal niet. Verdikkeme. Maar goed. Die kan weer in het ervaringenboek. Uiteindelijk had ik 4 van de 5 MS-boardjes die ik hier nog heb liggen verkeerd.
Les geleerd:
Verander niet meer dan 1 ding tegelijk en hou bij wat je veranderd. Al had het in dit geval weinig uitgemaakt. Omdat de fout al eerder was ingebakken en bij gratie van weet ik wat toch werkte. Nu is alles vermoedelijk weer een beetje beter dan voorheen.
Maare.. Na een lang onderzoek de reden van het startprobleem gevonden:
Het toeval wou ook nog dat de auto zijn RPM sensor had "opgevreten" in het triggerwheel door een iets te flexibele steun. Ai. Daarna donderde de auto van de krik op het triggerwheel..... Nou.. Ga dan maar even storingzoeken. Na een dag lang de sensor en de bedrading te hebben verzet en versteld en zitten meten aan de VR sensor (er komt toch echt signaal uit, echt !) de storing in de MS gaan zoeken. In de kit van DIY-autotune zat een andere OPAMP. Door een probleempje met de JimStim heb ik de OPAMP uitgewisseld met een LM2904. En dan na zo ongeveer het hele VR circuit vervangen te hebben zag ik het plots.... Ik had de trimpots verkeerdom op het boardje gesoldeerd. De vorige OPAMP was daar minder gevoelig voor. (ander type) Af en toe eens een tik van het relais tijdens het starten. Maar deze wel... Deze deed het onder de 500 toeren gewoon helemaal niet. Verdikkeme. Maar goed. Die kan weer in het ervaringenboek. Uiteindelijk had ik 4 van de 5 MS-boardjes die ik hier nog heb liggen verkeerd.
Les geleerd:
Verander niet meer dan 1 ding tegelijk en hou bij wat je veranderd. Al had het in dit geval weinig uitgemaakt. Omdat de fout al eerder was ingebakken en bij gratie van weet ik wat toch werkte. Nu is alles vermoedelijk weer een beetje beter dan voorheen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl