16 October 2007, 15:08
Het rekeningrijden komt steeds meer dichterbij.
Tussen 2009 en 2011 moet voor het gebruik van wegen rond de grote steden en knelpunten betaald worden. De opbrengst van de heffing wordt gebruikt om de knelpunten aan te pakken. Daarna, uiterlijk in 2016, zal er een vaste heffing per kilometer komen afhankelijk van tijd, plaats, verbruik en vervuiling van de auto. Dit bedrag is zoals al gezegd natuurlijk sterk afhankelijk van bepaalde aspecten als tijd en het moment van het rijden.
Door de vaste kosten te verminderen (wegenbelasting en de aanschafbelasting op auto's BPM) blijven de uiteindelijk kosten gelijk voor automobilisten die circa 18.000 km per jaar rijden.
(bron: Wikipedia)
Dat de uiteindelijke kosten voor automobilisten die 18.000 km per jaar rijden gelijk blijven geloof ik niet. We kunnen gewoon niet inschatten wat de olieprijs en politiek zullen gaan doen. Politiek beleid kan roet in het eten gooien. Immers, de milieu-eisen voor auto's worden steeds strenger. En daarnaast, als het rekeningrijden niet tot hogere kosten leidt, hoe worden dan de knelpunten opgelost? Files ontstaan toch zeker bijna altijd tijdens de spits? En laat dat nu net de doelgroep zijn die ca. 18.000 km of meer per jaar rijdt.
Weet je, het is eigenlijk heel hypocriet; vliegtuigen zoals de nieuwe Airbus nemen op een vlucht van 15.000 km, schrik niet, 310.000 liter brandstof mee. Deze verbrandingsgassen gaan rechtstreeks de atmosfeer in. Dit staat in geen verhouding tot de vervuiling van de auto.
Tussen 2009 en 2011 moet voor het gebruik van wegen rond de grote steden en knelpunten betaald worden. De opbrengst van de heffing wordt gebruikt om de knelpunten aan te pakken. Daarna, uiterlijk in 2016, zal er een vaste heffing per kilometer komen afhankelijk van tijd, plaats, verbruik en vervuiling van de auto. Dit bedrag is zoals al gezegd natuurlijk sterk afhankelijk van bepaalde aspecten als tijd en het moment van het rijden.
Door de vaste kosten te verminderen (wegenbelasting en de aanschafbelasting op auto's BPM) blijven de uiteindelijk kosten gelijk voor automobilisten die circa 18.000 km per jaar rijden.
(bron: Wikipedia)
Dat de uiteindelijke kosten voor automobilisten die 18.000 km per jaar rijden gelijk blijven geloof ik niet. We kunnen gewoon niet inschatten wat de olieprijs en politiek zullen gaan doen. Politiek beleid kan roet in het eten gooien. Immers, de milieu-eisen voor auto's worden steeds strenger. En daarnaast, als het rekeningrijden niet tot hogere kosten leidt, hoe worden dan de knelpunten opgelost? Files ontstaan toch zeker bijna altijd tijdens de spits? En laat dat nu net de doelgroep zijn die ca. 18.000 km of meer per jaar rijdt.
Weet je, het is eigenlijk heel hypocriet; vliegtuigen zoals de nieuwe Airbus nemen op een vlucht van 15.000 km, schrik niet, 310.000 liter brandstof mee. Deze verbrandingsgassen gaan rechtstreeks de atmosfeer in. Dit staat in geen verhouding tot de vervuiling van de auto.
Volvo 740 tic '84.