12 October 2007, 13:23
Heb laatst ook het brandstofpomprelais vervangen door een gloednieuwe (gekocht bij de fabriekswinkel in Goteborg
! - maar dat hoeft niet, je kan ook gewoon bij de dealer bestellen).
Het loste in een klap een aantal start- en warmdraaiproblemen op. Dat komt omdat het ding niet alleen de pomp(en) aanstuurt, maar (bij een K-Jetronic althans) ook het gloeispiraaltjes van zowel de hulpluchtregelaar ('auxiliary air regulator') als van de dempdrukregelaar. En omdat het originele relais uit 1981 weliswaar tussen twee standen schakelt, maar de gloeispiraaltjes en brandstofpompen via aparte contactpuntjes op het relaisplaatje aangestuurd worden, gaat het mis als de veertjes aan dat relaisplaatje verslappen (wat bij mijn relais het geval was). Je krijgt dan, op beide circuitjes apart van elkaar, af en toe wel contact en af en toe niet (of half contact: vonken). Vandaar dat je soms vage klachten krijgt die de ene keer wel en andere keer niet voorkomen.
Het originele relais is inmiddels vervangen door een verbeterd model met ander onderdeelnummer - ik denk dat daarin de robuustheid van de schakelaar in het relais is verbeterd - let er dus op dat je het vervangingstype neemt - zie de vertaaltabellen, anders zoek ik de nummers wel even op.
Tyn245GL

Het loste in een klap een aantal start- en warmdraaiproblemen op. Dat komt omdat het ding niet alleen de pomp(en) aanstuurt, maar (bij een K-Jetronic althans) ook het gloeispiraaltjes van zowel de hulpluchtregelaar ('auxiliary air regulator') als van de dempdrukregelaar. En omdat het originele relais uit 1981 weliswaar tussen twee standen schakelt, maar de gloeispiraaltjes en brandstofpompen via aparte contactpuntjes op het relaisplaatje aangestuurd worden, gaat het mis als de veertjes aan dat relaisplaatje verslappen (wat bij mijn relais het geval was). Je krijgt dan, op beide circuitjes apart van elkaar, af en toe wel contact en af en toe niet (of half contact: vonken). Vandaar dat je soms vage klachten krijgt die de ene keer wel en andere keer niet voorkomen.
Het originele relais is inmiddels vervangen door een verbeterd model met ander onderdeelnummer - ik denk dat daarin de robuustheid van de schakelaar in het relais is verbeterd - let er dus op dat je het vervangingstype neemt - zie de vertaaltabellen, anders zoek ik de nummers wel even op.
Tyn245GL
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com