7 October 2007, 20:36
Inmiddels weer een dagje verder...
Vandaag toch de LPG tankmeter maar aangesloten. Anders zie ik me dadelijk weer op sleeptouw bij vriendin... :o
Ook de software nog eens goed doorgelopen. Er was inmiddels weer een update op de Beta-versie die ik gebruik. Dus deze er maar meteen ingeflashed.
De hick-up's waren inderdaad gevolg van wat "spikes" op de TPS sensor in combinatie met een te hoog gezette brandstofstop bij gas los (decceleration-stop). Ze zijn nu dus volledig verdwenen. Verder nog een beetje aan het tunen geweest. Onder andere de inspuiting van 1x naar 2x per cyclus gezet en de inspuiting gaat nu om en om in plaats van alle vier tegelijk. Hierdoor loopt de motor nu wel mooi stoichiometrisch stationair binnen de minimale injectoropeningstijd.
De auto loopt nu eigenlijk weer als een zonnetje. De brandstoftabel is nog heel erg grof omdat veel van de vlakken nog niet geraakt zijn tijdens normaal rijden, en dus via de datalogger niet afgesteld worden. En dus merk je er maar weinig van. De komende week zal wel iedere avond een stukje gereden worden om alles netjes te krijgen.
Maximaal toerental 5100 en een druk gehaald van 150Kpa. En dat is bijzonder want niet meer dan 65% gas gegeven :
Ik probeer nog steeds rustig aan te rijden.... Je merkt wel dat als het beestje toeren kan maken dat ze zich prettiger gaat voelen. Al is rustig rijden ook heerlijk met deze auto. Ze is heerlijk sloom onder in toeren. Geef je een haartje gas dan hoor je de turbo opspoolen, laat je het gas los dan hoor je alles weer ontspannen. Stadsverkeer is echt een makkie geworden. Dat was met de ITB's wel eventjes hÃÃl anders.
Op electronisch gebied is alles nu dus echt wel onder controle. De turbodruk is nog niet in beheer van MS maar ik hoef ook nog even geen hogere druk te draaien. Ze is nu al heel potent. Eerst inrijden :-\ De AFR's zijn goed in de hand te houden maar ik heb er nog een variatie van zo'n 10% inzitten door dat ik geen bung heb voor de intake air temperatuur sensor. Deze hangt nu los in de motorruimte en dat scheelt al snel 30 graden met de werkelijkheid. En dat komt dan inderdaad neer op een 12%.
Ik heb nu de carterventilatieslang in een potje gehangen. Gat gemaakt in het dekseltje waar de slang klem in vastzit. Vervolgens in de deksel een paar gaatjes bijgemaakt en voila. Een catchtank. Nodig is het niet.. Er komt geen druppel uit en eigenlijk maar minimale blow-by gassen. Mooi hoor, zo'n "nieuw" blokje !
De VR sensor is alweer naar zijn grootje. De steun blijkt te flexibel waardoor de sensor soms tegen het wiel aan kan tikken. Ik heb een gemodificeerde steun liggen met een hoekprofiel er tegenaan gelast. Eens kijken of dat voldoende is. De sensor werkt nog goed. Als het inwendige niet beschadigd is giet ik er wat lijm in en dan is het een mooie reserve sensor. Maar eerst die nieuwe steun maar eens testen. De standaard vliegwiel trigger gebruiken heeft toch wel enorme voordelen. Maar ja.. Verkeerde bak erachter...
Verdere problemen zijn er nog ten overvloede.. :-\
Er klinken vreemde mechanische geluiden onder de auto. Vemoedelijk is het de km-tellerkabel die een raar geluid maakt. Dat is makkelijk te testen. En de uitlaat komt soms tegen de carroserie. En dan siddert de hele auto mee. Nu weet ik waar die steun voor die Feritta pijp voor is....
En dan hebben we nog de olie-lekkage. Ik hoop echt dat het niet de krukaskeering is. Al vrees ik dat die het wel is gezien de hoeveelheid olie die onder de bak hangt. Maar op de achterkant van de kop zit ook olie en ik heb de kleppendeksel gedemonteerd en geen nieuwe pakking gebruikt. Ook heb ik volgens mij geen dichtmiddel gebruikt. Allemaal hardstikke fout natuurlijk dus laten we hopen dat daar de olie vandaan komt. Ik geloof er niet in... Dus ik denk dat ik heel hard op zoek moet naar een M90 om zo alles in een keer goed aan te pakken... Een voordeel zou zijn dat de auto op de snelweg dan wat rustiger wordt.. Want de 1:1 vierbak laat de motor toch bijna 4000 toeren draaien bij 120.
Er is dus nog werk te doen maar ik zit nu met een beduidend bredere glimlach achter het stuur. Als je eenmaal weet waar de kraakjes en piepjes vandaan komen dan kan je je wat meer ontspannen. Nu de vervelende hick-ups weg zijn kan ik gaan denken aan het gladstrijken van de fuel table en perfectioneren van de afstelling. Stationair is trouwens een lust om te zien... Zet je in 1 klap alles wat je elektrisch hebt aan dan zakt het toerental fraktie van een seconde in en komt vervolgens weer op en komt keurig terug op 850 toeren. Je ziet dan razendsnel de PWM idle valve zijn duty-cycle verhogen. Stap,stapstap, en normaal. PID gestuurd ! De lambda-controler staat het geheel keurig af te regelen. Zo haal je iedere keuring wel op emissie gebied. NOx kan er nooit veel uitkomen door de lage compressiedruk. LPG is al CO2 arm en CO en O2 zal minder dan 1% zijn. HC's hoop ik ook zo weinig mogelijk kwijt te raken met de tamme nokkenas die er nu in zit.
Maar potverdikkie.. Die 3 druppels olie die ie na het afzetten op de parkeerplaats laat vallen... Die konden nog wel eens heel vervelend worden... Duimen dat het die kleppendeksel pakking is....
Vandaag toch de LPG tankmeter maar aangesloten. Anders zie ik me dadelijk weer op sleeptouw bij vriendin... :o
Ook de software nog eens goed doorgelopen. Er was inmiddels weer een update op de Beta-versie die ik gebruik. Dus deze er maar meteen ingeflashed.
De hick-up's waren inderdaad gevolg van wat "spikes" op de TPS sensor in combinatie met een te hoog gezette brandstofstop bij gas los (decceleration-stop). Ze zijn nu dus volledig verdwenen. Verder nog een beetje aan het tunen geweest. Onder andere de inspuiting van 1x naar 2x per cyclus gezet en de inspuiting gaat nu om en om in plaats van alle vier tegelijk. Hierdoor loopt de motor nu wel mooi stoichiometrisch stationair binnen de minimale injectoropeningstijd.
De auto loopt nu eigenlijk weer als een zonnetje. De brandstoftabel is nog heel erg grof omdat veel van de vlakken nog niet geraakt zijn tijdens normaal rijden, en dus via de datalogger niet afgesteld worden. En dus merk je er maar weinig van. De komende week zal wel iedere avond een stukje gereden worden om alles netjes te krijgen.
Maximaal toerental 5100 en een druk gehaald van 150Kpa. En dat is bijzonder want niet meer dan 65% gas gegeven :

Op electronisch gebied is alles nu dus echt wel onder controle. De turbodruk is nog niet in beheer van MS maar ik hoef ook nog even geen hogere druk te draaien. Ze is nu al heel potent. Eerst inrijden :-\ De AFR's zijn goed in de hand te houden maar ik heb er nog een variatie van zo'n 10% inzitten door dat ik geen bung heb voor de intake air temperatuur sensor. Deze hangt nu los in de motorruimte en dat scheelt al snel 30 graden met de werkelijkheid. En dat komt dan inderdaad neer op een 12%.
Ik heb nu de carterventilatieslang in een potje gehangen. Gat gemaakt in het dekseltje waar de slang klem in vastzit. Vervolgens in de deksel een paar gaatjes bijgemaakt en voila. Een catchtank. Nodig is het niet.. Er komt geen druppel uit en eigenlijk maar minimale blow-by gassen. Mooi hoor, zo'n "nieuw" blokje !
De VR sensor is alweer naar zijn grootje. De steun blijkt te flexibel waardoor de sensor soms tegen het wiel aan kan tikken. Ik heb een gemodificeerde steun liggen met een hoekprofiel er tegenaan gelast. Eens kijken of dat voldoende is. De sensor werkt nog goed. Als het inwendige niet beschadigd is giet ik er wat lijm in en dan is het een mooie reserve sensor. Maar eerst die nieuwe steun maar eens testen. De standaard vliegwiel trigger gebruiken heeft toch wel enorme voordelen. Maar ja.. Verkeerde bak erachter...
Verdere problemen zijn er nog ten overvloede.. :-\
Er klinken vreemde mechanische geluiden onder de auto. Vemoedelijk is het de km-tellerkabel die een raar geluid maakt. Dat is makkelijk te testen. En de uitlaat komt soms tegen de carroserie. En dan siddert de hele auto mee. Nu weet ik waar die steun voor die Feritta pijp voor is....
En dan hebben we nog de olie-lekkage. Ik hoop echt dat het niet de krukaskeering is. Al vrees ik dat die het wel is gezien de hoeveelheid olie die onder de bak hangt. Maar op de achterkant van de kop zit ook olie en ik heb de kleppendeksel gedemonteerd en geen nieuwe pakking gebruikt. Ook heb ik volgens mij geen dichtmiddel gebruikt. Allemaal hardstikke fout natuurlijk dus laten we hopen dat daar de olie vandaan komt. Ik geloof er niet in... Dus ik denk dat ik heel hard op zoek moet naar een M90 om zo alles in een keer goed aan te pakken... Een voordeel zou zijn dat de auto op de snelweg dan wat rustiger wordt.. Want de 1:1 vierbak laat de motor toch bijna 4000 toeren draaien bij 120.
Er is dus nog werk te doen maar ik zit nu met een beduidend bredere glimlach achter het stuur. Als je eenmaal weet waar de kraakjes en piepjes vandaan komen dan kan je je wat meer ontspannen. Nu de vervelende hick-ups weg zijn kan ik gaan denken aan het gladstrijken van de fuel table en perfectioneren van de afstelling. Stationair is trouwens een lust om te zien... Zet je in 1 klap alles wat je elektrisch hebt aan dan zakt het toerental fraktie van een seconde in en komt vervolgens weer op en komt keurig terug op 850 toeren. Je ziet dan razendsnel de PWM idle valve zijn duty-cycle verhogen. Stap,stapstap, en normaal. PID gestuurd ! De lambda-controler staat het geheel keurig af te regelen. Zo haal je iedere keuring wel op emissie gebied. NOx kan er nooit veel uitkomen door de lage compressiedruk. LPG is al CO2 arm en CO en O2 zal minder dan 1% zijn. HC's hoop ik ook zo weinig mogelijk kwijt te raken met de tamme nokkenas die er nu in zit.
Maar potverdikkie.. Die 3 druppels olie die ie na het afzetten op de parkeerplaats laat vallen... Die konden nog wel eens heel vervelend worden... Duimen dat het die kleppendeksel pakking is....
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl