25 September 2007, 21:31
Gooi die klep maar weg.
Je dient 2 transistoren weg te nemen uit de MS. Dan soldeer je een brug op de plaats van een weerstand en soldeer je een dikke Tip122 darlington transistor op de plek van 1 van de weggehaalde transistoren (deze zijn te zwak). De Tip122 monteer je remote (met draadjes) op de koelplaat met een isolatie (mica) ertussen.
Nu heb je een sterke Pulse Width Modulating stationairregeling die heel wat vermogen aankan.
Vervolgens pak je van een 700 een driedraads stationairklep. (rond ding aan steun spruitstuk, neem steun en rubber houder ook mee). Middelste draad gezekerd op de geschakelde plus. Een van de andere draden op de min leggen en door het ding blazen: dicht ? Mooi ! monteer een 30-40 ohm 50 watt weerstand (duur :-( ) op deze lijn en leg ze aan de massa. De andere draad gaat naar de MS op de stationairaansluitdraad. Nog even de instellingen doen en dan heb je een closed loop stationairloop systeem.
Er zit een fout in starten met gas geven:
De MAP sensor staat dan op 100 Kpa (buitenluchtdruk) en de startpuls is vast. Er komt dus afhankelijk van de temperatuur van de motor een vaste hoeveelheid brandstof binnen. Trap je het gas in, dan komt er opeens veel meer zuurstof mee, waardoor het mengsel heel arm wordt. De motor zal dan helemaal slecht starten. Een stationairklep is dus wel handig, en blijf bij moderne motoren van je gaspedaal af tijdens het starten. In de basis werken ze allemaal hetzelfde !
De stationairklep is meervoudig in te stellen. Zo ook of deze tijdens het starten openstaat en hoeveel. Eenmaal je startpuls van je injectoren op je luchthoeveelheid afgesteld, zal alles naar behoren starten en aanslaan !
Ow ja, de bedrading zo goed als gefixed. Ik ben nog niet helemaal tevreden met de dikte van de aanvoer. Daar komt nog een dikkere draad voor met een relais ertussen dat schakeld op contact. Maar alles ligt er al wel en de gasafsluiters, injectoren en bobine's worden enkel aangesproken als de motor loopt of op de startmotor rondgetrokken wordt.
Vandaag was het geen weer.. Geen vooruitgang.... Ik moet nog een paar kleine rotklusjes. Fan, KM tellerkabel (krijg em er niet in !) veerpoten vastzetten, onderzoeken waarom (nieuwe) dynamo niet bijlaadt (massa aansluiting ?? Meetfout ??)
Ik heb de motor al wat meer toeren laten lopen om te kijken of de turbo het zaakje op druk krijgt. Eerst dacht ik dat er een gat in de IC zat ! Gas: Zaakje komt op druk. Gas los: Whoooooeeeeessshhh ! ter hoogte van de intercooler. Dat is dan alle lucht die alsnog de intercooler inloopt. Heel raar geluid. Maar de boel staat al op druk !
Je dient 2 transistoren weg te nemen uit de MS. Dan soldeer je een brug op de plaats van een weerstand en soldeer je een dikke Tip122 darlington transistor op de plek van 1 van de weggehaalde transistoren (deze zijn te zwak). De Tip122 monteer je remote (met draadjes) op de koelplaat met een isolatie (mica) ertussen.
Nu heb je een sterke Pulse Width Modulating stationairregeling die heel wat vermogen aankan.
Vervolgens pak je van een 700 een driedraads stationairklep. (rond ding aan steun spruitstuk, neem steun en rubber houder ook mee). Middelste draad gezekerd op de geschakelde plus. Een van de andere draden op de min leggen en door het ding blazen: dicht ? Mooi ! monteer een 30-40 ohm 50 watt weerstand (duur :-( ) op deze lijn en leg ze aan de massa. De andere draad gaat naar de MS op de stationairaansluitdraad. Nog even de instellingen doen en dan heb je een closed loop stationairloop systeem.
Er zit een fout in starten met gas geven:
De MAP sensor staat dan op 100 Kpa (buitenluchtdruk) en de startpuls is vast. Er komt dus afhankelijk van de temperatuur van de motor een vaste hoeveelheid brandstof binnen. Trap je het gas in, dan komt er opeens veel meer zuurstof mee, waardoor het mengsel heel arm wordt. De motor zal dan helemaal slecht starten. Een stationairklep is dus wel handig, en blijf bij moderne motoren van je gaspedaal af tijdens het starten. In de basis werken ze allemaal hetzelfde !
De stationairklep is meervoudig in te stellen. Zo ook of deze tijdens het starten openstaat en hoeveel. Eenmaal je startpuls van je injectoren op je luchthoeveelheid afgesteld, zal alles naar behoren starten en aanslaan !
Ow ja, de bedrading zo goed als gefixed. Ik ben nog niet helemaal tevreden met de dikte van de aanvoer. Daar komt nog een dikkere draad voor met een relais ertussen dat schakeld op contact. Maar alles ligt er al wel en de gasafsluiters, injectoren en bobine's worden enkel aangesproken als de motor loopt of op de startmotor rondgetrokken wordt.
Vandaag was het geen weer.. Geen vooruitgang.... Ik moet nog een paar kleine rotklusjes. Fan, KM tellerkabel (krijg em er niet in !) veerpoten vastzetten, onderzoeken waarom (nieuwe) dynamo niet bijlaadt (massa aansluiting ?? Meetfout ??)
Ik heb de motor al wat meer toeren laten lopen om te kijken of de turbo het zaakje op druk krijgt. Eerst dacht ik dat er een gat in de IC zat ! Gas: Zaakje komt op druk. Gas los: Whoooooeeeeessshhh ! ter hoogte van de intercooler. Dat is dan alle lucht die alsnog de intercooler inloopt. Heel raar geluid. Maar de boel staat al op druk !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl