18 August 2007, 21:54
Yup thanks !
Inderdaad. De bougiekabels zijn het meest kwetsbare deel van de ontstekingsinstallatie. Als deze doorslaan heb je geen vonk, geen ontbranding en loopt de kathalysator (als je die hebt) ernstige schade op. Zou de bougiekabel geen elektrische energie doorgeven (breuk) dan loopt de spanning in de bobine onbegrensd hoog op waarna deze zich een weg door de isolatie gaat banen. En ze komt dan uit aan de massa kant van de primaire spoel waar ze een hoogspanningspiek geeft welke uitkomt...... in de ontstekingsmodule. En laten halfgeleiders daar nou heel slecht tegen kunnen. Trek dus nooit zomaar een bougiekabel los. Het kan een hoop schade veroorzaken.
Bij een 8V is er geen plek voor een Coil On Plug. 1e generatiesystemen hadden een verdeler systeem, de verdeler is een fijnmechanisch apparaat en kost best wel heel veel geld. Vandaar Gen II, de DIS bobine. Een bobine aanpassen is veel goedkoper dan een as met een tandwiel en een lager. Op dat moment nog steeds bougiekabels. Bovendien gaat er vonkenergie verloren op de loze vonk. Daarnaast vuren de helft van de bougies de verkeerde kant op. Electronen verlaten makkelijker een heet oppervlak dan een koud oppervlak.
Om gelijke vonkenergie te krijgen, loze vonkenergie tegen te gaan en de bougiekabels te elimineren heeft men een bobine per cilinder toegepast. Gen III. Dit kon mooi bij de 4-kleppen motoren. Op de LS-1 (Corvette) kom je ook een bobine per cilinder tegen, maar dan wel met een kabeltje eraan. Een ander mooi voordeel is dat ontstekingstijdstip per cilinder kunnen regelen. Met behulp van de pingelsensor kan het ontstekingstijdstip voor ÃÃn enkele cilinder verlaat worden. MS ondersteund dit helaas niet...
Een echte Coil on Plug gaat bij de 8V motoren niet. De bobine zou te dicht bij de uitlaat zitten en smelten. Een ander probleem zou kunnen zijn dat de spoel van de bobine zo heet wordt dat de isolatie smelt waardoor deze kortgesloten raakt.
Maar goed. Weer een stukje verder !
Wat betere pics en meer vooruitgang.
![[Afbeelding: img0212ev7.jpg]](http://img132.imageshack.us/img132/9733/img0212ev7.jpg)
![[Afbeelding: img0211bq3.jpg]](http://img201.imageshack.us/img201/3121/img0211bq3.jpg)
![[Afbeelding: img0210dh7.jpg]](http://img521.imageshack.us/img521/8968/img0210dh7.jpg)
![[Afbeelding: img0202sk0.jpg]](http://img521.imageshack.us/img521/2011/img0202sk0.jpg)
![[Afbeelding: img0201ud7.jpg]](http://img521.imageshack.us/img521/9336/img0201ud7.jpg)
![[Afbeelding: img0204jv9.jpg]](http://img521.imageshack.us/img521/1133/img0204jv9.jpg)
Ik kreeg de waterpomp maar niet dicht. Deze een paar keer losgemaakt, onder spanning omhoog teruggemonteerd.... Blijven lekken. Blijkt de O-ring gescheurd te zijn tijdens montage...
:
Hoe kom ik nou zo snel aan een nieuwe seal voor die waterpomp ?
De Volvo in Alphen doet niets meer in "die oude rommel"....
En dan... Ben ik zo ongeveer toe aan bedraden... Dat wordt me nog wat. Want alle truckendozen moeten er natuurlijk in ! Inclusief een mooie stationairloopregeling, knocksense, COP, EGT, Boost-control, enz. Even kijken hoe ik weg kom met MS2. Hoe dan ook. Alle bedrading komt erin te liggen.
Inderdaad. De bougiekabels zijn het meest kwetsbare deel van de ontstekingsinstallatie. Als deze doorslaan heb je geen vonk, geen ontbranding en loopt de kathalysator (als je die hebt) ernstige schade op. Zou de bougiekabel geen elektrische energie doorgeven (breuk) dan loopt de spanning in de bobine onbegrensd hoog op waarna deze zich een weg door de isolatie gaat banen. En ze komt dan uit aan de massa kant van de primaire spoel waar ze een hoogspanningspiek geeft welke uitkomt...... in de ontstekingsmodule. En laten halfgeleiders daar nou heel slecht tegen kunnen. Trek dus nooit zomaar een bougiekabel los. Het kan een hoop schade veroorzaken.
Bij een 8V is er geen plek voor een Coil On Plug. 1e generatiesystemen hadden een verdeler systeem, de verdeler is een fijnmechanisch apparaat en kost best wel heel veel geld. Vandaar Gen II, de DIS bobine. Een bobine aanpassen is veel goedkoper dan een as met een tandwiel en een lager. Op dat moment nog steeds bougiekabels. Bovendien gaat er vonkenergie verloren op de loze vonk. Daarnaast vuren de helft van de bougies de verkeerde kant op. Electronen verlaten makkelijker een heet oppervlak dan een koud oppervlak.
Om gelijke vonkenergie te krijgen, loze vonkenergie tegen te gaan en de bougiekabels te elimineren heeft men een bobine per cilinder toegepast. Gen III. Dit kon mooi bij de 4-kleppen motoren. Op de LS-1 (Corvette) kom je ook een bobine per cilinder tegen, maar dan wel met een kabeltje eraan. Een ander mooi voordeel is dat ontstekingstijdstip per cilinder kunnen regelen. Met behulp van de pingelsensor kan het ontstekingstijdstip voor ÃÃn enkele cilinder verlaat worden. MS ondersteund dit helaas niet...
Een echte Coil on Plug gaat bij de 8V motoren niet. De bobine zou te dicht bij de uitlaat zitten en smelten. Een ander probleem zou kunnen zijn dat de spoel van de bobine zo heet wordt dat de isolatie smelt waardoor deze kortgesloten raakt.
Maar goed. Weer een stukje verder !
Wat betere pics en meer vooruitgang.
![[Afbeelding: img0212ev7.jpg]](http://img132.imageshack.us/img132/9733/img0212ev7.jpg)
![[Afbeelding: img0211bq3.jpg]](http://img201.imageshack.us/img201/3121/img0211bq3.jpg)
![[Afbeelding: img0210dh7.jpg]](http://img521.imageshack.us/img521/8968/img0210dh7.jpg)
![[Afbeelding: img0202sk0.jpg]](http://img521.imageshack.us/img521/2011/img0202sk0.jpg)
![[Afbeelding: img0201ud7.jpg]](http://img521.imageshack.us/img521/9336/img0201ud7.jpg)
![[Afbeelding: img0204jv9.jpg]](http://img521.imageshack.us/img521/1133/img0204jv9.jpg)
![[Afbeelding: img0203ci6.jpg]](http://img440.imageshack.us/img440/112/img0203ci6.jpg)
Ik kreeg de waterpomp maar niet dicht. Deze een paar keer losgemaakt, onder spanning omhoog teruggemonteerd.... Blijven lekken. Blijkt de O-ring gescheurd te zijn tijdens montage...
:

Hoe kom ik nou zo snel aan een nieuwe seal voor die waterpomp ?
De Volvo in Alphen doet niets meer in "die oude rommel"....
En dan... Ben ik zo ongeveer toe aan bedraden... Dat wordt me nog wat. Want alle truckendozen moeten er natuurlijk in ! Inclusief een mooie stationairloopregeling, knocksense, COP, EGT, Boost-control, enz. Even kijken hoe ik weg kom met MS2. Hoe dan ook. Alle bedrading komt erin te liggen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl