12 August 2007, 23:20
Een turbo. Best een Garrett. Die kan je later nog upgraden. Pak er wel een van een volvo. Die passen dan tenminste. Een spruitstuk. Pak deze van een 700/900 na 1990. Deze kan je herkennen aan de ronde uitlaatbochten. De voor 90ers zijn afgeplat op de plek waar ze de kop uitkomen.
De Garrett is niet watergekoeld (meen ik), de Mitsubsidie wel. De aansluitingen zijn niet moeilijk te maken met een paar T-stukken.
Er zijn diverse aftappunten voor de olie. Ik heb per abuis de oliesensor aansluiting gepakt. Daar kan je dan een M14 bajonet aansluiting indraaien. Maar er zitten ook 1/4 NPT doppen in het blok die je kan (mis) bruiken.
Olie afvoer is vervelender. De olie moet kunnen vallen dus mag de leiding nergens omhoog lopen. Daarvoor moet je dan of het blok doorboren waar voor de turboblokken het gat al gemaakt is, of een moer op het carter lassen en doorboren. Maar daarvoor moet het carter los en dat is niet grappig.
Je wilt heel erg graag een intercooler. Ik zou gewoon een Volvo intercooler pakken. Anders wordt het duur. Je kan dan alle bestaande slangen van een Volvo overnemen.
Ik heb geen idee hoe je brandstof in het ding wilt gaan krijgen maar het is wel kritisch. Je kan op LPG met een mengstuk werken maar dat is een weg ie ik nooit zou bewandelen. Eigenlijk is er maar 1 weg... Toch een computer.
Je compressie is wat hoog. Dus mogelijk wil je de veer in je waste-gate actuator aanpassen. Daar moet dan een wat slappere in. Of je moet een Mitsu hebben van een Low Pressure Turbo 700/900. Deze staan al op een zeer lage druk afgesteld.
Je injectoren schieten tekort. Je zal op zoek moeten naar een setje 300 cc injectoren.
En je ontsteking moet belachelijk laat.
Een Wide Band Lambda sensor (JAW, WBO2, Techedge, Innovate Motorsport oid) zou wel ERG lekker zijn. Ga je te arm dan krijg je pingel. Pingelen klinkt ongeveer als een rinkelende kassa. Dan weet je waar je aan toe bent. (een nieuw blok...)
Als je op benzine rijdt lijkt mij een pingelsensor ook wel een benodigde. http://www.viatrack.ca/
Het is goed te doen. En zeker als je op LPG rijdt lijkt het mij een erg goede optie. In Amerika rijden er ook zat rond en die hebben RON92. Als je RON 98 gaat tanken dan kan je nog best een eindje komen qua laaddruk.
De Garrett is niet watergekoeld (meen ik), de Mitsubsidie wel. De aansluitingen zijn niet moeilijk te maken met een paar T-stukken.
Er zijn diverse aftappunten voor de olie. Ik heb per abuis de oliesensor aansluiting gepakt. Daar kan je dan een M14 bajonet aansluiting indraaien. Maar er zitten ook 1/4 NPT doppen in het blok die je kan (mis) bruiken.
Olie afvoer is vervelender. De olie moet kunnen vallen dus mag de leiding nergens omhoog lopen. Daarvoor moet je dan of het blok doorboren waar voor de turboblokken het gat al gemaakt is, of een moer op het carter lassen en doorboren. Maar daarvoor moet het carter los en dat is niet grappig.
Je wilt heel erg graag een intercooler. Ik zou gewoon een Volvo intercooler pakken. Anders wordt het duur. Je kan dan alle bestaande slangen van een Volvo overnemen.
Ik heb geen idee hoe je brandstof in het ding wilt gaan krijgen maar het is wel kritisch. Je kan op LPG met een mengstuk werken maar dat is een weg ie ik nooit zou bewandelen. Eigenlijk is er maar 1 weg... Toch een computer.
Je compressie is wat hoog. Dus mogelijk wil je de veer in je waste-gate actuator aanpassen. Daar moet dan een wat slappere in. Of je moet een Mitsu hebben van een Low Pressure Turbo 700/900. Deze staan al op een zeer lage druk afgesteld.
Je injectoren schieten tekort. Je zal op zoek moeten naar een setje 300 cc injectoren.
En je ontsteking moet belachelijk laat.
Een Wide Band Lambda sensor (JAW, WBO2, Techedge, Innovate Motorsport oid) zou wel ERG lekker zijn. Ga je te arm dan krijg je pingel. Pingelen klinkt ongeveer als een rinkelende kassa. Dan weet je waar je aan toe bent. (een nieuw blok...)
Als je op benzine rijdt lijkt mij een pingelsensor ook wel een benodigde. http://www.viatrack.ca/
Het is goed te doen. En zeker als je op LPG rijdt lijkt het mij een erg goede optie. In Amerika rijden er ook zat rond en die hebben RON92. Als je RON 98 gaat tanken dan kan je nog best een eindje komen qua laaddruk.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl

