29 June 2007, 10:25
de efficientie van een compressor gaat omhoog bij lagere inlaat-temperatuur.
ff in mn boek thermodynamica opgezocht (ik heb het vak nog niet gehaald :
)
ff uitrekeken...
elke % lagere inlaat temp zorgt voor een % minder kracht nodig om dezelfde flow/drukverhouding vol te houden.
(1-(nieuwe inlaat temp/oude inlaat temp))*100%=% minder arbeid nodig. (temp in K)
van 30 graden C naar 25 graden C inlaat temp geeft dus maar liefst 1.6% winst
27 graden zakken geeft dus ruwweg 10%... best wat!
of het makkelijk is om zon temperatuur verlaging voor de turbo te krijgen is nog maar de vraag met zon volumestroom. iig is het handig om zo laag mogelijke inlaatluchttemperatuur te hebben.
zelfde verhaald geld natuurlijk voor de compressie van de motor zelf, lagere temp is beter. dat heb je al goed angepakt met die huge IC ;D
ff in mn boek thermodynamica opgezocht (ik heb het vak nog niet gehaald :

ff uitrekeken...
elke % lagere inlaat temp zorgt voor een % minder kracht nodig om dezelfde flow/drukverhouding vol te houden.
(1-(nieuwe inlaat temp/oude inlaat temp))*100%=% minder arbeid nodig. (temp in K)
van 30 graden C naar 25 graden C inlaat temp geeft dus maar liefst 1.6% winst

27 graden zakken geeft dus ruwweg 10%... best wat!
of het makkelijk is om zon temperatuur verlaging voor de turbo te krijgen is nog maar de vraag met zon volumestroom. iig is het handig om zo laag mogelijke inlaatluchttemperatuur te hebben.
zelfde verhaald geld natuurlijk voor de compressie van de motor zelf, lagere temp is beter. dat heb je al goed angepakt met die huge IC ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni