21 May 2007, 22:00
Een moderne 5 bak (=M47) komt bijna altijd met een elektronische km teller met sensor op het differentieel. De bijbehorende wijzerplaat past niet in je '78 instrumentcluster of je hebt er niet de juiste kabeltjes voor in je kabelboom, dus moet je echt alles meenemen en opnieuw aansluiten. Alles kan, als je tijd en ruimte hebt zet je de donorauto ernaast en gaat net zo lang door tot het werkt.
Of je moet een niet werkende km teller niet erg vinden, het schijnt dat in plaats daarvan een GPS tegenwoordig ook mag bij de APK.
Er zijn ook M47's met kmtellerkabelaansluiting, maar niet veel, van voor 1986. Hebben weer last van lagerproblemen.
Samengevat denk ik dat je met een oudere 4+OD (M46) het makkelijkst klaar bent, deze hebben meestal een km telleraansluiting, en zijn stevig zat. Of nog makkelijker, een 4 bak (M45) uit dezelfde tijd.
Of je moet een niet werkende km teller niet erg vinden, het schijnt dat in plaats daarvan een GPS tegenwoordig ook mag bij de APK.
Er zijn ook M47's met kmtellerkabelaansluiting, maar niet veel, van voor 1986. Hebben weer last van lagerproblemen.
Samengevat denk ik dat je met een oudere 4+OD (M46) het makkelijkst klaar bent, deze hebben meestal een km telleraansluiting, en zijn stevig zat. Of nog makkelijker, een 4 bak (M45) uit dezelfde tijd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

