21 May 2007, 17:25
kaasie schreef:hai volvoman
1. wat was ong. de druk die gemeten was op de sleuteldag??
2. was dat bij warme motor of lauwe motor of koude motor??
de regelaar kan je testen door er een benzinedrukmeter er op te zetten en dan druk te meten.
dan laat je de meter erop zitten en ga je rijden dat je motor goed op bedrijfstemp. is.
dus niet 3 km rijden maar zeker een stuk of 10-15 voor dat echt alles lekker is door gewarmd.
dan kan je zien wat de druk is die de regelaar doorlaat.
dat is belangrijk om te weten.
koud is dit niet echt belangrijk omdat dat maar een korte fase is waar je in rijd.
een motor moet je altijd op bedrijfs temp. afstellen.
de stroom komt van de temp. switch in de cil.kop vandaan.
deze regelt de stroom voor het koudloop circuit.
ook de lucht omloopklep word hier mee geregeld.
de switch in de kop zou stuk kunnen wezen.
de warmdraairegelaar zou bij een bosch dealer of volvodealer nog wel te bestellen wezen.
al worden deze dingen wel schaars.
je kan er ook een zelf instelbare regelaar tussen zetten.
die gebruikte ik altijd.
kan je zelf bepalen wat voor druk je op de luchtmassameter hebt staan.
is makkelijker en goedkoper
ze hebben geen druk gemeten maar aan het co-gehalte bij hoge toerentallen was zichtbaar geworden dat er een te rijk mengsel werd ingespoten, daaruit hebben ze afgeleid dat er de warmdraairegelaar wel eens stuk kan zijn, dus dat het bimetaaltje niet meer vervormt.
kan ik die switch eenvoudig doormeten?
zelf instelbare regelaar? tijdens het rijden oid? hoe werkt zoiets dan. is dat een standaard onderdeel?
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988