31 December 2006, 14:26
Hallo tvde,
Heb nog even gegoogle'd naar mijn verdwenen antwoord en kwam het zowaar nog tegen;
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo tvde
Aangezien ik ook zo'n B23E heb gehad heb ik mij er indertijd eens flink in verdiept........
Als je dat ook wilt zou je kunnen kijken of het boekje van KLUWER nog uitgegeven wordt "benzineinspuiting" auteur J . Kasedorf
ISBN 90 201 1815 3
De herrie die je beschrijft kan door een aantal componenten worden veroorzaakt.
Allereerst de "in-tank-pomp" die zoals de naam doet vermoeden in de tank gebouwd zit tezamen met het flotterelement met aan het pompje vast het aanzuigfiltertje.Als dit pompje defekt is zuigt de hoofdpomp minder goed aan en gaat meer herrie geven.Hetzelfde geldt voor een verstopt filter.(is je benzine wel redelijk vers en van het juiste soort ???)
Het in-tank-pompje moet ervoor zorgen dat de hoofdpomp wat makkelijker aanzuigt en dat er zomers geen vapour-lock ontstaat tussen de tank en de hoofdpomp.
Een vapour-lock is een dampslot dat ontstaat bij grote warmte waardoor de pomp droog zou komen te staan en al snel kapot loopt.
De hoofdpomp wordt namelijk door de brandstof gesmeerd en gekoeld.
Bij de in-tank-pomp moet je denken aan een druk van 0,2 bar
Bij de hoofdpomp is dit in de pomp zelf afgeregeld op een druk die nog wat hoger ligt dan de systeemdruk van 4,7 bar.
Je kunt dan zo maar een druk persen van 6 bar mits je pomp in orde is natuurlijk.
Deze pomp kan een volume te leveren van wel 90 of meer liter per uur.
Dan hebben we nog de accumulator/drukregelaar;
Deze heeft een paar functies ;-drukschommelingen opvangen, -vapourlock tegengaan door op druk houden, - injectiesysteem nog geruime tijd van druk blijven voorzien na uitzetten motor voor vlotte start,
- geluiddemping van de br.st.pomp stroming.
Ik denk dat het slangetje dat je voor vacuumslangetje aanziet een van de twee brandstofleidingen zelf is.
Er is nl. een leiding vanaf de br.st.pomp en een leiding naar het fijnfilter bij de motor.
Dan nog even over het geluid........
Mijn oude 245 2.3inj. had zo'n lawaaimakende br.st.pomp dat andere auto's mij daar in de file op attendeerden!
Op zich hoeft herrie niet direkt van invloed te zijn op de prestaties maar je zit niet lekker meer want je hebt toch het idee dat het feest wel eens zo maar onderweg over kan zijn.......
Toch heb ik nog maanden door gereden zonder troubles.
Algemeen zou je dus het beste kunnen beginnen in de br.st. tank om daar het filter te controleren en de werking van het in-tank-pompje.
Er zit alleen een maar aan.......de slangaansluitingen zijn vaak erg gecorrodeerd en breken bij enige inspanning wel eens af!!!!
Ook moet je even een voorzieninkje maken om de banjonetsluitig van het flottersamenstel los te kunnen maken.(volvo heeft spec. ger. maar dit is niet per se noodzakelijk)
Wat je kunt overwegen is het tijdelijk plaatsen van een jerrycan benzine en daarin rechtstreeks je zuig en retourslang te gooien.
Daarvoor kan je de slangen doorknippen tussen tank en pomp en deze verlengen.
Als de problemen aanhouden kan je alles richting tank uitsluiten.
Later maak je dan weer professionele verbindingen met bijvoorbeeld een koperen pijpje waar je de slangeinden weer opschuift met gebruik van slangklemmen.
Je kunt natuurlijk ook op de gok de hoofdpomp wisselen of testen v.w.b. de druk en of volume.
Aangezien jij de in-tank-pomp al vervangen hebt moet je het zoeken vanaf ingang hoofdpomp tot en met het injectiesys. zelf.
Maar alles wijst er eigenlijk op dat je hoofdpomp defekt is. $$$$
Je kunt natuurlijk nog druk meten gedurende een tijdje,ik heb zelf bijvoorbeeld rond gereden met een extra meter op mijn dieselbr.st.insp.pomp om een andere storing te kunnen traceren.
De drukmeter had ik met een slang naar binnen liggen om tijdens de rit wat te kunnen zien.
Hiervoor moet je ook vaak zelf wat in elkaar flansen met een manometer en wat fittingwerk of zo.
Ten slotte ; het zonder benzine draaien van de pompjes is heeeeeel slecht.
Rijdt je tank dus nooit zo goed als leeg!!!
Je merkt soms al verschil in herrie als je tank vol of kwart is.
Dit heeft te maken met de moeite die de pomp moet doen om aan te zuigen.
veel succes met zoeken en houd vol want de 2,3inj. is het zeker waard om goed te laten lopen.
groetjes Jan
Heb nog even gegoogle'd naar mijn verdwenen antwoord en kwam het zowaar nog tegen;
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo tvde
Aangezien ik ook zo'n B23E heb gehad heb ik mij er indertijd eens flink in verdiept........
Als je dat ook wilt zou je kunnen kijken of het boekje van KLUWER nog uitgegeven wordt "benzineinspuiting" auteur J . Kasedorf
ISBN 90 201 1815 3
De herrie die je beschrijft kan door een aantal componenten worden veroorzaakt.
Allereerst de "in-tank-pomp" die zoals de naam doet vermoeden in de tank gebouwd zit tezamen met het flotterelement met aan het pompje vast het aanzuigfiltertje.Als dit pompje defekt is zuigt de hoofdpomp minder goed aan en gaat meer herrie geven.Hetzelfde geldt voor een verstopt filter.(is je benzine wel redelijk vers en van het juiste soort ???)
Het in-tank-pompje moet ervoor zorgen dat de hoofdpomp wat makkelijker aanzuigt en dat er zomers geen vapour-lock ontstaat tussen de tank en de hoofdpomp.
Een vapour-lock is een dampslot dat ontstaat bij grote warmte waardoor de pomp droog zou komen te staan en al snel kapot loopt.
De hoofdpomp wordt namelijk door de brandstof gesmeerd en gekoeld.
Bij de in-tank-pomp moet je denken aan een druk van 0,2 bar
Bij de hoofdpomp is dit in de pomp zelf afgeregeld op een druk die nog wat hoger ligt dan de systeemdruk van 4,7 bar.
Je kunt dan zo maar een druk persen van 6 bar mits je pomp in orde is natuurlijk.
Deze pomp kan een volume te leveren van wel 90 of meer liter per uur.
Dan hebben we nog de accumulator/drukregelaar;
Deze heeft een paar functies ;-drukschommelingen opvangen, -vapourlock tegengaan door op druk houden, - injectiesysteem nog geruime tijd van druk blijven voorzien na uitzetten motor voor vlotte start,
- geluiddemping van de br.st.pomp stroming.
Ik denk dat het slangetje dat je voor vacuumslangetje aanziet een van de twee brandstofleidingen zelf is.
Er is nl. een leiding vanaf de br.st.pomp en een leiding naar het fijnfilter bij de motor.
Dan nog even over het geluid........
Mijn oude 245 2.3inj. had zo'n lawaaimakende br.st.pomp dat andere auto's mij daar in de file op attendeerden!
Op zich hoeft herrie niet direkt van invloed te zijn op de prestaties maar je zit niet lekker meer want je hebt toch het idee dat het feest wel eens zo maar onderweg over kan zijn.......
Toch heb ik nog maanden door gereden zonder troubles.
Algemeen zou je dus het beste kunnen beginnen in de br.st. tank om daar het filter te controleren en de werking van het in-tank-pompje.
Er zit alleen een maar aan.......de slangaansluitingen zijn vaak erg gecorrodeerd en breken bij enige inspanning wel eens af!!!!
Ook moet je even een voorzieninkje maken om de banjonetsluitig van het flottersamenstel los te kunnen maken.(volvo heeft spec. ger. maar dit is niet per se noodzakelijk)
Wat je kunt overwegen is het tijdelijk plaatsen van een jerrycan benzine en daarin rechtstreeks je zuig en retourslang te gooien.
Daarvoor kan je de slangen doorknippen tussen tank en pomp en deze verlengen.
Als de problemen aanhouden kan je alles richting tank uitsluiten.
Later maak je dan weer professionele verbindingen met bijvoorbeeld een koperen pijpje waar je de slangeinden weer opschuift met gebruik van slangklemmen.
Je kunt natuurlijk ook op de gok de hoofdpomp wisselen of testen v.w.b. de druk en of volume.
Aangezien jij de in-tank-pomp al vervangen hebt moet je het zoeken vanaf ingang hoofdpomp tot en met het injectiesys. zelf.
Maar alles wijst er eigenlijk op dat je hoofdpomp defekt is. $$$$
Je kunt natuurlijk nog druk meten gedurende een tijdje,ik heb zelf bijvoorbeeld rond gereden met een extra meter op mijn dieselbr.st.insp.pomp om een andere storing te kunnen traceren.
De drukmeter had ik met een slang naar binnen liggen om tijdens de rit wat te kunnen zien.
Hiervoor moet je ook vaak zelf wat in elkaar flansen met een manometer en wat fittingwerk of zo.
Ten slotte ; het zonder benzine draaien van de pompjes is heeeeeel slecht.
Rijdt je tank dus nooit zo goed als leeg!!!
Je merkt soms al verschil in herrie als je tank vol of kwart is.
Dit heeft te maken met de moeite die de pomp moet doen om aan te zuigen.
veel succes met zoeken en houd vol want de 2,3inj. is het zeker waard om goed te laten lopen.
groetjes Jan