13 July 2006, 23:14
Yup, zie het zo. Als je weinig toeren draait, draaien de oliepomp, de waterpomp en de fan ook minder snel. De motor krijgt dus minder vloeistoffen om te koelen en de flow door de radiateur is beperkt. Zorg dus dat je de motor boven de 3000 toeren houdt. Pak em beet 2/3 van het maximale toerental de berg op.
Berg af inderdaad tijdig terugschakelen en ook weer met 1/2 tot 2/3 van het max toerental naar beneden. Het mag wel met minder toeren maar enkel als je niet bij hoeft te remmen.
Mocht je toch op de weg naar beneden moeten remmen, trap dan rustig de rem in maar trap wel door zodat de remmen de tijd krijgen een beetje rustig op te warmen, maar ook niet langer dan 10-15 seconden belast worden. Probeer niet de snelheid constant te houden door geleidelijk te remmen maar spreek de remmen kort en krachtig aan en haal daarmee de snelheid uit de wagen.
Als je er van bewust bent dat de remmen erg heet zijn, probeer dan de auto te laten rollen. Overhitte remmen stinken vreselijk en zijn daarna beschadigd. Ze verglazen. Een beetje stank is wel normaal bij stevig remmen, maar als de rook eraf slaat en de remkracht afneemt is het tijd voor nieuwe blokken.
Overweeg een electrische fan in plaats van de mechanische ? Of plaats een airco-fan voor de radiateur en bedien deze met een schakelaar als je berg op gaat ?
Veel plezier !
Berg af inderdaad tijdig terugschakelen en ook weer met 1/2 tot 2/3 van het max toerental naar beneden. Het mag wel met minder toeren maar enkel als je niet bij hoeft te remmen.
Mocht je toch op de weg naar beneden moeten remmen, trap dan rustig de rem in maar trap wel door zodat de remmen de tijd krijgen een beetje rustig op te warmen, maar ook niet langer dan 10-15 seconden belast worden. Probeer niet de snelheid constant te houden door geleidelijk te remmen maar spreek de remmen kort en krachtig aan en haal daarmee de snelheid uit de wagen.
Als je er van bewust bent dat de remmen erg heet zijn, probeer dan de auto te laten rollen. Overhitte remmen stinken vreselijk en zijn daarna beschadigd. Ze verglazen. Een beetje stank is wel normaal bij stevig remmen, maar als de rook eraf slaat en de remkracht afneemt is het tijd voor nieuwe blokken.
Overweeg een electrische fan in plaats van de mechanische ? Of plaats een airco-fan voor de radiateur en bedien deze met een schakelaar als je berg op gaat ?
Veel plezier !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl