Uiteindelijk is het gelukt met de koplampwisser.
Na wat andere forums afgestruind te hebben (Mini en BMW) en vooral dankzij de technisch onderlegde buurman heeft de Volvo nu weer twee goedwerkende koplampwissers.
Na veel "trial and error" qua monteren van de tandwielen, beweegt de wisser zoals het hoort.
Uiteindelijk hebben we het nieuwe (tweedehandse) motortje, dat van een ander model Volvo afkomstig moet zijn (dat weet ik nu) gemonteerd in de oude motorbehuizing.
De oude behuizing was nodig om het geheel op de juiste manier aan de auto te kunnen bevestigen.
Ook hebben we tenslotte een oud tandwiel hergebruikt, omdat op het nieuwe "140 graden" stond... wat betekende dat de wisser een beweging maakte van 140 graden, wat veel te veel was, zodat de wisser aan de zijkant van de koplamp van het glas liep en vervolgens ernaast bleef steken. Met het oude tandwiel terug op zijn plaats, beweegt de wisser nu nog maar zo'n 80 graden, wat goed is.
Het klusje heeft heel wat uren gekost, maar het was leuk om te doen en het geeft uiteindelijk veel voldoening als het lukt.
Hier het tandwieltje met "140 graden" erop:
Dit was er dus eentje van een veel bredere koplamp dan die op een Volvo 240 zit, ik denk een 940 of zo:
Op naar de volgende klus!
Na wat andere forums afgestruind te hebben (Mini en BMW) en vooral dankzij de technisch onderlegde buurman heeft de Volvo nu weer twee goedwerkende koplampwissers.
Na veel "trial and error" qua monteren van de tandwielen, beweegt de wisser zoals het hoort.
Uiteindelijk hebben we het nieuwe (tweedehandse) motortje, dat van een ander model Volvo afkomstig moet zijn (dat weet ik nu) gemonteerd in de oude motorbehuizing.
De oude behuizing was nodig om het geheel op de juiste manier aan de auto te kunnen bevestigen.
Ook hebben we tenslotte een oud tandwiel hergebruikt, omdat op het nieuwe "140 graden" stond... wat betekende dat de wisser een beweging maakte van 140 graden, wat veel te veel was, zodat de wisser aan de zijkant van de koplamp van het glas liep en vervolgens ernaast bleef steken. Met het oude tandwiel terug op zijn plaats, beweegt de wisser nu nog maar zo'n 80 graden, wat goed is.
Het klusje heeft heel wat uren gekost, maar het was leuk om te doen en het geeft uiteindelijk veel voldoening als het lukt.
Hier het tandwieltje met "140 graden" erop:
Dit was er dus eentje van een veel bredere koplamp dan die op een Volvo 240 zit, ik denk een 940 of zo:
Op naar de volgende klus!