7 November 2022, 20:01
Hoe is/was de compressie van je motor? Een B23 met 350.000 km kan nog steeds goed zijn. Zoals gezegd is de complete motor vervangen iets meer werk en kost het vooral wat meer werkruimte. Daarnaast weet je nooit helemaal zeker wat de staat van een vervangende motor is. Je kunt misschien eens de cilinderkop demonteren zodat je de zuigers en cilinderwanden kunt bekijken en daarna besluiten hoe je verder gaat.
Is de verdeler echt niet los te krijgen met kruipolie, verwarmen en gepast geweld?
Als je toch altijd op LPG rijdt zal de carburateur niet helemaal in nieuwstaat meer zijn, maar is dat echt een probleem? Als je koppakking nu niet kapot zou zijn geweest had je daar waarschijnlijk nog jaren mee gereden 'omdat het toch wel werkt'. Ik heb jaren met iets vergelijkbaars gereden (B230A op LPG), reed eigenlijk altijd op LPG en had 'm daar ook op afgesteld, rijden op benzine ging wel maar was eigenlijk meer voor geval van nood.
Maar ik begrijp de gedachte om over te gaan naar injectie wel. De motor zal beter op zowel benzine als LPG kunnen lopen. Of de auto het waard is, economisch waarschijnlijk niet, maar als 'ie dat voor jou wel is moet je daar gewoon voor gaan. In de mijne komt ook LH2.4 als ik klaar ben met lassen. Het is alleen wat meer werk dan een koppakking vervangen.
Mocht je een passende cilinderkop en een elektronische ontsteking zoeken, laat het maar even weten.
Is de verdeler echt niet los te krijgen met kruipolie, verwarmen en gepast geweld?
Als je toch altijd op LPG rijdt zal de carburateur niet helemaal in nieuwstaat meer zijn, maar is dat echt een probleem? Als je koppakking nu niet kapot zou zijn geweest had je daar waarschijnlijk nog jaren mee gereden 'omdat het toch wel werkt'. Ik heb jaren met iets vergelijkbaars gereden (B230A op LPG), reed eigenlijk altijd op LPG en had 'm daar ook op afgesteld, rijden op benzine ging wel maar was eigenlijk meer voor geval van nood.
Maar ik begrijp de gedachte om over te gaan naar injectie wel. De motor zal beter op zowel benzine als LPG kunnen lopen. Of de auto het waard is, economisch waarschijnlijk niet, maar als 'ie dat voor jou wel is moet je daar gewoon voor gaan. In de mijne komt ook LH2.4 als ik klaar ben met lassen. Het is alleen wat meer werk dan een koppakking vervangen.
Mocht je een passende cilinderkop en een elektronische ontsteking zoeken, laat het maar even weten.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997