12 July 2022, 11:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 July 2022, 12:08 door Grey240Polar.)
De EGR - Exhaust Gas Recirculation - doet wat de naam zegt: een beetje uitlaatgas terug naar de inlaat brengen. Dit is grotendeels 'gespendeerde' lucht en dus min of meer inert.
De bedoeling is om in bepaalde omstandigheden het zuurstofgehalte in het mengsel wat te verlagen om de uitstoot van stikstof te verminderen. NOx is al veel langer een bekende probleemveroorzaker dan je op basis van het huidige tumult rondom de stikstofuitstoot zou vermoeden.
Alleen in omstandigheden waarbij de verbrandingstemperatuur wat hoger zou worden (m.n. rijden in deellast) wordt de EGR actief. Op de prestaties gaat het geen invloed hebben want een EGR doet niks tijdens accelereren, decelereren of stationair. Meestal worden ze afgedopt in geval van problemen.
Bij mijn pre Euronorm 1992'er 245 (U9) zit het er niet af fabriek op. De LH2.4 was toen wel al voorzien van de functionaliteit op modellen voor Californië (waar anders), maar kennelijk niet in alle versies EZK. Bij jouw LH2.4 zal dat vanzelfsprekend wel zo zijn, en er zijn foutcodes voor de EGR (al staat er N/A, dus kennelijk niet gebruikt wanneer geïnstalleerd in een Volvo). Ik verwacht dus geen lampje in het dashboard, maar daar ga je vanzelf wel achter komen.
Bij jouw Euro-2 zit EGR er wsl. op om aan die norm te kunnen voldoen. Maar tijdens de viergasmeting worden de NOx gassen niet gemeten. En als er tijdens de APK geen visuele check op de aanwezigheid van een EGR is, dan zie ik in het afdoppen geen problemen, het grote probleem met de stikstofuitstoot wordt door een oude Volvo meer of minder met een EGR nou ook weer niet beïnvloed.
De bedoeling is om in bepaalde omstandigheden het zuurstofgehalte in het mengsel wat te verlagen om de uitstoot van stikstof te verminderen. NOx is al veel langer een bekende probleemveroorzaker dan je op basis van het huidige tumult rondom de stikstofuitstoot zou vermoeden.
Alleen in omstandigheden waarbij de verbrandingstemperatuur wat hoger zou worden (m.n. rijden in deellast) wordt de EGR actief. Op de prestaties gaat het geen invloed hebben want een EGR doet niks tijdens accelereren, decelereren of stationair. Meestal worden ze afgedopt in geval van problemen.
Bij mijn pre Euronorm 1992'er 245 (U9) zit het er niet af fabriek op. De LH2.4 was toen wel al voorzien van de functionaliteit op modellen voor Californië (waar anders), maar kennelijk niet in alle versies EZK. Bij jouw LH2.4 zal dat vanzelfsprekend wel zo zijn, en er zijn foutcodes voor de EGR (al staat er N/A, dus kennelijk niet gebruikt wanneer geïnstalleerd in een Volvo). Ik verwacht dus geen lampje in het dashboard, maar daar ga je vanzelf wel achter komen.
Bij jouw Euro-2 zit EGR er wsl. op om aan die norm te kunnen voldoen. Maar tijdens de viergasmeting worden de NOx gassen niet gemeten. En als er tijdens de APK geen visuele check op de aanwezigheid van een EGR is, dan zie ik in het afdoppen geen problemen, het grote probleem met de stikstofuitstoot wordt door een oude Volvo meer of minder met een EGR nou ook weer niet beïnvloed.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47