16 January 2022, 12:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 January 2022, 12:27 door Grey240Polar.)
(15 January 2022, 03:19)Nicolaas H schreef: Het ene stationair is het andere stationair niet...
240 uit 91 rijdt eigenlijk al heel lang prima. Ik verbaas me erover! B230F. 440K gelopen.
Maar er is toch iets wat mij niet lekker zit. Auto draait bij stoplicht meestal 800 tpm. Klinkt heel regelmatig. Lijkt mij prima, toch?
Dan opeens op een andere dag loopt ie stationair 500 tpm maar dan erg onregelmatig. Elk seconde tussen 450 en 550 tpm. Dat afwisselen van toerental doet hij dan weer wel heel regelmatig.
De gasklep is trouwens schoongemaakt [wat niets veranderde].
Nou heb ik wel eens gehoord dat de contacten in een bepaald relais kunnen rammelen en dat je met de soldeerbout alles even na moet lopen om soldeerbreuken tegen te gaan. Welk relais kan hiervoor verantwoordelijk zijn? En vooral: waar zit dat?
Groet! Niek
500 tpm klinkt als de zgn. "base idle" van een LH Jetronic inspuiting. Dat toerental moet de motor stationair lopen als je een slang naar/van de IAC dicht knijpt (zie ook de procedure waar Marc naar heeft gelinkt).
Maak die idd maar goed schoon voordat je verder iets gaat uitproberen. De klep, meer een rol, moet goed vrij kunnen bewegen en de veer (mits tweeddraads aansturing, maar dat verwacht ik wel) moet deze rol van helemaal open voorbij helemaal dicht kunnen duwen zodat er weer een luchtspleet van een mm of 2 is.
Mijn ervaring met een vervuilde IAC is eerder een te hoog stationair toerental dan te laag, maar het schoon maken moet toch geregeld.
Daarnaast kun je met het diagnostiek kastje bij de linker veerpoot niet alleen de foutcodes uitlezen, je kunt ook een controlemodus starten waarmee de computer achtereenvolgens de injectoren laat klikken en de IAC opent en sluit. Hoe dat klinkt en eruit ziet heb ik wel eens op een filmpje vastgelegd.
Er is ook een controlemodus waarmee je zonder multimeter de werking van de TPS kunt testen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47