15 January 2022, 03:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 January 2022, 03:22 door Nicolaas H.)
Het ene stationair is het andere stationair niet...
240 uit 91 rijdt eigenlijk al heel lang prima. Ik verbaas me erover! B230F. 440K gelopen.
Maar er is toch iets wat mij niet lekker zit. Auto draait bij stoplicht meestal 800 tpm. Klinkt heel regelmatig. Lijkt mij prima, toch?
Dan opeens op een andere dag loopt ie stationair 500 tpm maar dan erg onregelmatig. Elk seconde tussen 450 en 550 tpm. Dat afwisselen van toerental doet hij dan weer wel heel regelmatig.
De gasklep is trouwens schoongemaakt [wat niets veranderde].
Nou heb ik wel eens gehoord dat de contacten in een bepaald relais kunnen rammelen en dat je met de soldeerbout alles even na moet lopen om soldeerbreuken tegen te gaan. Welk relais kan hiervoor verantwoordelijk zijn? En vooral: waar zit dat?
Groet! Niek
240 uit 91 rijdt eigenlijk al heel lang prima. Ik verbaas me erover! B230F. 440K gelopen.
Maar er is toch iets wat mij niet lekker zit. Auto draait bij stoplicht meestal 800 tpm. Klinkt heel regelmatig. Lijkt mij prima, toch?
Dan opeens op een andere dag loopt ie stationair 500 tpm maar dan erg onregelmatig. Elk seconde tussen 450 en 550 tpm. Dat afwisselen van toerental doet hij dan weer wel heel regelmatig.
De gasklep is trouwens schoongemaakt [wat niets veranderde].
Nou heb ik wel eens gehoord dat de contacten in een bepaald relais kunnen rammelen en dat je met de soldeerbout alles even na moet lopen om soldeerbreuken tegen te gaan. Welk relais kan hiervoor verantwoordelijk zijn? En vooral: waar zit dat?
Groet! Niek
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]