4 November 2021, 06:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 November 2021, 07:02 door Grey240Polar.)
(3 November 2021, 00:41)Volvo240 schreef: Deze lampjes kan je ook gewoon bij je lokale automaterialenzaak kopen.
Zijn volgens mij standaard steek lampjes die elke automateriaalzaak op voorraad heeft liggen.
Voor een paar cent veel goedkoper dan die 2.25 zoals bij die rend dure tent.
Mijn ervaring is tegenovergesteld.
De lampjes met BAX10d sokkel zijn weliswaar geen bijzondere of zeldzame lampjes en dus makkelijk bij de automaterialenzaak verkrijgbaar, MITS het gewone gloeilampjes zijn.
In dit geval (MJ 1993) gaat het om halogeenlampjes en die kon ik voor het laatst ongeveer 10 jaar geleden bij de plaatselijke automaterialenzaak uit voorraad krijgen en waren toen al € 8,95 per stuk.
Een paar jaar later was het "nee die verkopen we te weinig en hebben we niet meer".
Je kunt vast die gewone gloeilampjes als vervanger plaatsen, maar halogeenlampjes zijn net wat feller en witter. Nu dat LED zo'n beetje alles vervangen heeft doet dit kleine verschil misschien een beetje marginaal of zelfs belachelijk aan, maar destijds was het waarschijnlijk een gevalletje "as good as it gets".
(3 November 2021, 19:53)BartJu schreef: Het zijn in ieder geval heel andere lampjes dan in de tellerbak van de vroege 240's zitten.
Die waren niet zo makkelijk te scoren bi de lokale automaterialenzaken.
Daarom destijds bij Conrad besteld, 67 eurocenten incl BTW en dan heb je er ook nog eens 3 nodig!
Deze kom je in de latere tellerbakken niet meer tegen. Daarin zitten de al genoemde (gloei-/halogeen-)lampjes als klokverlichting en heb je de kleine lampjes op kunststof sokkeltjes als signaallampen.
Ik heb hier nog een printplaat uit een dashboard van een 260 liggen van onbekende jaargang, maar met mechanische km-telleraandrijving en dus ouder dan mijn elektronische teller, en daarin is al alles voorzien van lampjes met kunststof sokkels (maar geen halogeen).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47