27 August 2021, 09:56
Afgaande op alle bovenstaande zou je dus een moderne kruising tussen een Volvo 240 en een beetje Disco willen. Een XC70 dan maar? 
De beenruimte vind ik bij nagenoeg ale auto's beperkt. Ik ben 1m93 en als ik achter het stuur goed zit, kan ik bijna nergens goed achter de bestuurdersstoel zitten, als je begrijpt wat ik bedoel.
En dat terwijl de oudste intussen mijn lengte nadert, maar nog lang niet de leeftijd waarmee hij mag gaan lessen om zelf te rijden. Dat gold voor de Passat, de 240, de 340 en ook voor de XC70.
Wat airco betreft: het kan warm worden in de 240, uiteraard. Maar het is wel nog zo'n auto waarbij je niet direct doof wordt als je rijdt met raampje open. Er zit nog zo'n ouderwets dakgootje op, bijvoorbeeld. Bij modern lijkt het lawaai veel luider als je raam open doet en de windtunel-optimalistaie daardoor teniet doet.
De ballonbanden hangen ook af van je velg-keuze.
ABS en alle toeters en bellen maken ook dat een hoop mensen onbenulliger zijn gaan rijden (rotonde in de sneeuw met volle vaart, ik heb toch winterbanden, traction control, ABS, en als het fout gaat nog altijd airbag?)
Wel staat bij de 240 de contactsleutel nog zo dat je je knie er op kun spiesen, later zijn de niet meer in dash maar haaks op stuurkolom gemonteerd, dan snijdt het niet in, maar breekt af. Ook dat is natuurlijk veiligheid en 'damage control'.
Succes met kiezen!

De beenruimte vind ik bij nagenoeg ale auto's beperkt. Ik ben 1m93 en als ik achter het stuur goed zit, kan ik bijna nergens goed achter de bestuurdersstoel zitten, als je begrijpt wat ik bedoel.
En dat terwijl de oudste intussen mijn lengte nadert, maar nog lang niet de leeftijd waarmee hij mag gaan lessen om zelf te rijden. Dat gold voor de Passat, de 240, de 340 en ook voor de XC70.
Wat airco betreft: het kan warm worden in de 240, uiteraard. Maar het is wel nog zo'n auto waarbij je niet direct doof wordt als je rijdt met raampje open. Er zit nog zo'n ouderwets dakgootje op, bijvoorbeeld. Bij modern lijkt het lawaai veel luider als je raam open doet en de windtunel-optimalistaie daardoor teniet doet.
De ballonbanden hangen ook af van je velg-keuze.
ABS en alle toeters en bellen maken ook dat een hoop mensen onbenulliger zijn gaan rijden (rotonde in de sneeuw met volle vaart, ik heb toch winterbanden, traction control, ABS, en als het fout gaat nog altijd airbag?)
Wel staat bij de 240 de contactsleutel nog zo dat je je knie er op kun spiesen, later zijn de niet meer in dash maar haaks op stuurkolom gemonteerd, dan snijdt het niet in, maar breekt af. Ook dat is natuurlijk veiligheid en 'damage control'.
Succes met kiezen!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

