20 August 2021, 19:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 August 2021, 09:57 door Grey240Polar.)
(20 August 2021, 12:02)BartJu schreef: Overigens kun je in principe voor ALLE auto's een sticker aanschaffen. Alleen is die voor sommige versies dus rood van kleur en is het dus een teken dat je juist geweerd moet worden. Geen toegevoegde waarde dus (en wordt daarom ook niet altijd aangeboden.
Maar terug naar de aanschaftips, in samenvatting dus:
- een nieuwere jaargang heeft dus (technische en praktische) voordelen. Een oudere belastingvoordeel (vooral relevant op LPG, aangezien voordeel van G3 formeel niet kan op 200 serie), maar vaak ook een prijs-nadeel dat dat weer teniet doet. Persoonlijke keuze en mogelijk wat rekenwerk dus.
- handbak/automaat is vooral een persoonlijke keuze: automaat kost je motorvermogen, en rijdt relaxt. Handbak is pittiger en meer werken.
Voor ALLE auto's die een Duitse milieuzone in gaan is een sticker vereist, hoe oud of jong die ook is. De normen voor Franse en Belgische zones zijn strenger, daar hoef je met deze oude Volvo's gewoon niet meer te komen.
De Duitse zones zijn wel makkelijker: geldt voor iedereen en permanent. In Frankrijk kunnen de zones op bepaalde tijdstippen gelden of bij hoge gemeten luchtvervuiling en in België kun je tegen betaling een x-aantal keer met een vervuilend voertuig de zones in. En e.e.a. is nog aan verandering onderhevig.
Ik heb vandaag nog eens onder mijn 245 gelegen om de roestvorming te inspecteren en ben vervolgens met het lasapparaat aan de gang geweest. Ook al is het een van de jongste exemplaren, roest is geen vreemde van een 240. Ik kreeg een half jaar geleden nog complimenten van de keurmeesters dat ik een bijzonder harde 245 had, maar dat zegt dus ook niet alles.
Als je een 245 als hobby/dagelijkse auto willt, dan kan dat nog steeds. Ik zou bij de aanschaf wel een degelijke inspectie doen of laten doen, en bij voorkeur op een brug en met iemand erbij die de zwakke punten weet te vinden.
Maar als je eenmaal een goede 245 op de kop hebt weten te tikken, dan zijn het fijne auto's om te rijden en behoorlijk duurzaam ook. Je kunt voor het milieu beter 20-30-40 jaar met dezelfde auto doen dan elke 2-3 jaar een nieuwe kopen. Voor het maken van een nieuwe auto is nl. ook best wel wat aan miliieuvervuiling nodig voordat die van ijzerts en ruwe olie tot een complete auto is gemaakt.
Sleutelen aan deze auto's is ook niet bijzonder gecompliceerd. En wat deze Volvo's gemeen hebben met Land Rovers is dat er nog relatief veel van rondrijden. Je ziet onderhand vaker een 240 dan een Ford Escort/Sierra of Opel Kadett/Rekord rijden, terwijl die destijds toch heel wat talrijker waren.
Mijn advies blijft: nu een zo goed mogelijk exemplaar kopen in je budget, desnoods belastingplichtig, is de goedkoopste maar vooral ook de fijnste optie. Niks is vervelender dan er later achter komen dat je een "banaan" gekocht hebt.
Hier een videootje van iemand die de verkeerde keuze heeft gemaakt (dit is m.i. wel een extreem voorbeeld).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

