20 August 2021, 12:02
(19 August 2021, 20:08)EliasL schreef: Over die milieuzones gesproken, die 30 jaar regeling werkt volgensmij toch net wat anders. Deze vakantie met de 240 naar Berlijn gegaan vandaar dat ik me er even in verdiept heb. Een Volvo 240 is inderdaad 30 jaar oud dus zou het volgens Duitse begrippen een oldtimer zijn, maar het is in Nederland pas vanaf 40 jaar een oldtimer. Het probleem hiermee is dat de auto in het land van herkomst ook een oldtimer moet zijn, en dat is die in Nederland dus niet. Vandaar dat die regeling dan niet op gaat. Sowieso kan je geen umweltzone sticker aanvragen voor een 240 van voor 1993. Mijn ervaring is echter wel dat er zeer weinig op gecontroleerd wordt.In D kun je een H-Kennzeichen aanvragen voor auto's ouder dan 30 jaar. Er zitten behalve die 30 jaar, naar ik meen nog een aantal criteria aan, ook met bterekking tot originaliteit. Er is dus een duidelijke definitie van.
Oh zie net dat Bartju het hier al over heeft..
NL heeft geen harde definitie van oldtimer, er zijn grenzen bij :
15 jaar (schorsingstarieven en zogenoemde youngtimer regeling voor zakelijk rijden),
30 jaar (APK interval),
40 jaar (belasting en milieuzones NL) en
50 (APK-verplichting, in wording is/was vast op 1960).
Dan nog de
1977/78 grens voor blauwe platen mogen voeren, en
1986/1987 gresn voor overgangsregeling MRB.
Zo ver ik weet wordt echter nergens 'oldtimer' gedefinieerd.
Maar volgens de ANWB (zie boven) hanteert D dus de D definitie van 30 jaar, wel zorgen dat je bewijs beschikbaar/toonbaar hebt.
Voor jonger zul je dus inderdaad een sticker moeten aanschaffen. Overigens kun je in principe voor ALLE auto's een sticker aanschaffen. Alleen is die voor sommige versies dus rood van kleur en is het dus een teken dat je juist geweerd moet worden. Geen toegevoegde waarde dus (en wordt daarom ook niet altijd aangeboden.
Maar terug naar de aanschaftips, in samenvatting dus:
- een nieuwere jaargang heeft dus (technische en praktische) voordelen. Een oudere belastingvoordeel (vooral relevant op LPG, aangezien voordeel van G3 formeel niet kan op 200 serie), maar vaak ook een prijs-nadeel dat dat weer teniet doet. Persoonlijke keuze en mogelijk wat rekenwerk dus.
- handbak/automaat is vooral een persoonlijke keuze: automaat kost je motorvermogen, en rijdt relaxt. Handbak is pittiger en meer werken.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005


