17 August 2021, 21:39
Mijn ervaring: 14 jaar jaar met een relatief originele 245 automaat uit 1976, weinig problemen. Automaa rijdt heerlijk releaxt.
Wel de automaatbak vervangen van 3 trap (BW55) naar 3trappen-met-overdrive. Scheelt ca 30% in de toeren, vooral prettig op snelweg.
De B21A houdt ecter niet over op LPG, haalt wel de 130 (op teller, maar GPS ook) al heeft ie een aanloop nodig. Op benzine is het wat vinniger, energieker.
Beste is dus vooral op roest etc letten. Technisch is veel aan te passen en uit te wisselen zoals ook hierboven al blijkt. Al is niet allles plug-and-play, al wordt dat wel nogal eens beweert. Er zijn ook binnen de 240 veel verschillen tussen de jaargangen, versies en landen.
Een tante van me reed ooit een gele uit Californie, maar kon sommige onderdelen moeilijk (laten) bestellen, wegens de afwijkingen met de NL versie. Zelf soms ook lastig wegens de vroege jaargang (die met de ronde koplampen).
Zo zou de bovengenoemde 5 cylinder diesel (D20?) best ergens bestaan kunnen hebben, maar in NL was diesel altijd de D6/D24. Benzine in 4 of 6 cylinder in diverse versies, slagvolumes, en carb of injectie. Niet alle schijnen goed met LPG overweg te kunnen, al zit dat meestal in de brandstofvoorziening, de motoren zelf kunnen er veelal wel oud mee worden.
Succes met zoeken en overwegen!
Als je ruimte hebt voor stallen en sleutelen, dan kun je er hoedanook een prettige auto aan hebben voor acceptabele kosten.
Wel de automaatbak vervangen van 3 trap (BW55) naar 3trappen-met-overdrive. Scheelt ca 30% in de toeren, vooral prettig op snelweg.
De B21A houdt ecter niet over op LPG, haalt wel de 130 (op teller, maar GPS ook) al heeft ie een aanloop nodig. Op benzine is het wat vinniger, energieker.
Beste is dus vooral op roest etc letten. Technisch is veel aan te passen en uit te wisselen zoals ook hierboven al blijkt. Al is niet allles plug-and-play, al wordt dat wel nogal eens beweert. Er zijn ook binnen de 240 veel verschillen tussen de jaargangen, versies en landen.
Een tante van me reed ooit een gele uit Californie, maar kon sommige onderdelen moeilijk (laten) bestellen, wegens de afwijkingen met de NL versie. Zelf soms ook lastig wegens de vroege jaargang (die met de ronde koplampen).
Zo zou de bovengenoemde 5 cylinder diesel (D20?) best ergens bestaan kunnen hebben, maar in NL was diesel altijd de D6/D24. Benzine in 4 of 6 cylinder in diverse versies, slagvolumes, en carb of injectie. Niet alle schijnen goed met LPG overweg te kunnen, al zit dat meestal in de brandstofvoorziening, de motoren zelf kunnen er veelal wel oud mee worden.
Succes met zoeken en overwegen!
Als je ruimte hebt voor stallen en sleutelen, dan kun je er hoedanook een prettige auto aan hebben voor acceptabele kosten.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

