17 August 2021, 16:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 August 2021, 16:27 door Volvo240.)
Hoi Bart,
Een 240 is best nog als dagelijkse auto in te zetten.
Maar oke het zijn ook (oude) auto's ondertussen.
Verwacht geen super zuinige auto denk aan een verbruik van rond de 1 op 10 a 11,
Diesel zou ik niet doen omdat je daarmee tegenwoordig bijna geen centrum meer in mag.
En deze diesels hebben ook weinig vermogen en zeer luid niet echt meer van nu zeg maar.
5 cilinders waren er niet in de 2 serie het is alleen maar 6 cilinder of 4 cilinder.
Zou het houden op de 4 cilinder omdat het lastig is om aan delen te komen voor 6 cilinders en stukken onzuiniger.
Handbakken zijn prima bijna onverslijtbaar heb zelf nog nooit te maken gehad met een gare bak.
En er zijn al heel wat volvo's gepasseerd ondertussen.
Heb zelf minder ervaring met de automaten maar daar hoor of lees je ook weinig verkeerds over.
Totaal origineel of wat verbouwd het boeit mij niet.
Maar 100 procent origineel is natuurlijk wel hogere restwaarde/verzamelwaarde.
Ze krijgen langzaam aan bijna de klassieker status/cult auto.
Dus ik zou het persoonlijk wel dicht bij het origineel houden maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Is natuurlijk ook afhankelijk van in wat van staat de auto is.
Is ie heel netjes zou ik hem lekker origineel houden.
Als dat wat minder is allemaal dan ben je vaak ook eerder geneigd wat te vervangen voor aftermarket etc.
Wat vaak gebeurd is dat mensen gaan voor een motor van een 940 de 2.3 turbo of voor de kenner de (B230FK).
Deze heb je ook met hogere druk en dan is het de FT en dan levert die dacht ik standaard 165 PK.
Maar met zon FK kan je ook makkelijk wat meer vermogen uithalen standaard zit ie op 135 pk.
Er zijn genoeg mensen die rond de 180 a 200 pk zitten met wat aanpassingen maar dit is nog goed te doen ook financieel.
Wat ook een optie is een motor uit een 850 plaatsen.
Oke dat is wel heel wat anders en ook veel meer werk.
Heb je een mooie 5 cil krachtbron en met een T-5 226pk en 300nm koppel en als je er een uit een R uitvoering hebt heb je nog net ff wat meer vermogen.
Maar dat is enkel turbo druk en sommige hebben een iets grotere turbo wat een aantal pk's meer geeft.
Maar dit is normaal gesproken een dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijver.
En zal in een 240 in de lengte richting gemonteerd moeten worden dus kom je te zitten met motorsteunen die je dan moet aanpassen/zelf moet maken, laten maken.
En een andere versnellingsbak een handbak van een 960 een m90.
Je koppelingspedaal moet je dan ook aanpassen want m90 heeft een hydraulisch bediende koppeling en 240 mechanisch.
Aandrijfas moet je waarschijnlijk dan ook aanpassen.
Ongetwijfeld zullen er nog meer zaken zijn waar je tegen aanloopt.
Qua carrosserie hebben de 240 wel vaak aandacht nodig.
Vooral de wielranden achter zijn vaak slecht of al is slecht opgeknapt en gaat dan vaak weer roesten.
Ook de wielbakken achter in de bagageruimte zijn vaak slecht.
Dorpels vaak ook een probleem.
En de oudere type 240 hebben nog de chromen raamlijsten deze liggen boven op de raamstijl/ruit.
Waardoor er lange tijd wat water blijft staan met als gevolg vaak roest bij de raamstijlen.
Vooral bij de oudere modellen van de 240.
Een 240 is best nog als dagelijkse auto in te zetten.
Maar oke het zijn ook (oude) auto's ondertussen.
Verwacht geen super zuinige auto denk aan een verbruik van rond de 1 op 10 a 11,
Diesel zou ik niet doen omdat je daarmee tegenwoordig bijna geen centrum meer in mag.
En deze diesels hebben ook weinig vermogen en zeer luid niet echt meer van nu zeg maar.
5 cilinders waren er niet in de 2 serie het is alleen maar 6 cilinder of 4 cilinder.
Zou het houden op de 4 cilinder omdat het lastig is om aan delen te komen voor 6 cilinders en stukken onzuiniger.
Handbakken zijn prima bijna onverslijtbaar heb zelf nog nooit te maken gehad met een gare bak.
En er zijn al heel wat volvo's gepasseerd ondertussen.
Heb zelf minder ervaring met de automaten maar daar hoor of lees je ook weinig verkeerds over.
Totaal origineel of wat verbouwd het boeit mij niet.
Maar 100 procent origineel is natuurlijk wel hogere restwaarde/verzamelwaarde.
Ze krijgen langzaam aan bijna de klassieker status/cult auto.
Dus ik zou het persoonlijk wel dicht bij het origineel houden maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Is natuurlijk ook afhankelijk van in wat van staat de auto is.
Is ie heel netjes zou ik hem lekker origineel houden.
Als dat wat minder is allemaal dan ben je vaak ook eerder geneigd wat te vervangen voor aftermarket etc.
Wat vaak gebeurd is dat mensen gaan voor een motor van een 940 de 2.3 turbo of voor de kenner de (B230FK).
Deze heb je ook met hogere druk en dan is het de FT en dan levert die dacht ik standaard 165 PK.
Maar met zon FK kan je ook makkelijk wat meer vermogen uithalen standaard zit ie op 135 pk.
Er zijn genoeg mensen die rond de 180 a 200 pk zitten met wat aanpassingen maar dit is nog goed te doen ook financieel.
Wat ook een optie is een motor uit een 850 plaatsen.
Oke dat is wel heel wat anders en ook veel meer werk.
Heb je een mooie 5 cil krachtbron en met een T-5 226pk en 300nm koppel en als je er een uit een R uitvoering hebt heb je nog net ff wat meer vermogen.
Maar dat is enkel turbo druk en sommige hebben een iets grotere turbo wat een aantal pk's meer geeft.
Maar dit is normaal gesproken een dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijver.
En zal in een 240 in de lengte richting gemonteerd moeten worden dus kom je te zitten met motorsteunen die je dan moet aanpassen/zelf moet maken, laten maken.
En een andere versnellingsbak een handbak van een 960 een m90.
Je koppelingspedaal moet je dan ook aanpassen want m90 heeft een hydraulisch bediende koppeling en 240 mechanisch.
Aandrijfas moet je waarschijnlijk dan ook aanpassen.
Ongetwijfeld zullen er nog meer zaken zijn waar je tegen aanloopt.
Qua carrosserie hebben de 240 wel vaak aandacht nodig.
Vooral de wielranden achter zijn vaak slecht of al is slecht opgeknapt en gaat dan vaak weer roesten.
Ook de wielbakken achter in de bagageruimte zijn vaak slecht.
Dorpels vaak ook een probleem.
En de oudere type 240 hebben nog de chromen raamlijsten deze liggen boven op de raamstijl/ruit.
Waardoor er lange tijd wat water blijft staan met als gevolg vaak roest bij de raamstijlen.
Vooral bij de oudere modellen van de 240.

