Hallo Forumleden,
Vandaag heb ik het een en ander gedaan aan de Volvo.
Ik ben begonnen met de bougies, ik heb de luchtopening afgesteld op 0,6mm.
Verder heb ik geconstateerd dat deze bougies (wr7dc+) een warmtegraat hebben van 7.
Bougies zagen er verder wel prima uit, wel heel wit, geen koffie kleur ofzo.
Heb er jammer genoeg geen foto van gemaakt, kan ik evt morgen doen.
Nu maar wr6dc+ met warmtegraat 6 besteld. Deze komen donderdag binnnen.
Heb de voorontsteking terug gedraaid tot 11 a 12 graden.
Na een korte proefrit hoorde ik nogsteeds gepingel in versnelling 5, +- 80 met gas iets meer dan half open gedrukt (versnellend).
Ook zag ik met deze afstelling armere waardes op de AFR.
Ik moet zeggen dat het pingelen wel minder was, zeker nog niet acceptabel, toch durfde ik deze afstelling niet goed aan ivm backfire of andere ellende.
Heb voor de zekerheid ook even de laadspanning gemeten ivm slechte vonk o.i.d. deze was netjes naar mijn weten (13.9 V).
Ben opzoek gegaan naar de stroomverdeler welke bij het blok zat toen ik deze kocht.
Tot mijn verbazing heb ik nooit gezien dat hier helemaal geen vacuum aansluiting op zit.
Ik heb bij de swap van B200f (met carbu) naar B230K gewoon heel de carbu en ontsteking van het B200 blok overgenomen naar de B230K.
Hier is een filmpje van de "speling" op de rotor van de ontsteking waar ik van begins af aan mee rijdt.
Hier een paar foto's van de originele B230K stroomverdeler (zonder vacuum)?!?!?!?
![[Afbeelding: IMG-20210427-181229.jpg]](https://i.postimg.cc/VN99Pf2H/IMG-20210427-181229.jpg)
\
![[Afbeelding: IMG-20210427-181537.jpg]](https://i.postimg.cc/vH6Vd8VL/IMG-20210427-181537.jpg)
En dan hier nog een foto van hoe mijn setup sinds oktober (motorswap) is. Waarbij ik in het begin geen problemen had.
![[Afbeelding: IMG-20210427-181259.jpg]](https://i.postimg.cc/6qZnzBV0/IMG-20210427-181259.jpg)
Hopelijk hebben jullie nog ideen want buiten de bougies die donderdag aan komen weet ik niet veel meer...
Fijne avond
Vandaag heb ik het een en ander gedaan aan de Volvo.
Ik ben begonnen met de bougies, ik heb de luchtopening afgesteld op 0,6mm.
Verder heb ik geconstateerd dat deze bougies (wr7dc+) een warmtegraat hebben van 7.
Bougies zagen er verder wel prima uit, wel heel wit, geen koffie kleur ofzo.
Heb er jammer genoeg geen foto van gemaakt, kan ik evt morgen doen.
Nu maar wr6dc+ met warmtegraat 6 besteld. Deze komen donderdag binnnen.
Heb de voorontsteking terug gedraaid tot 11 a 12 graden.
Na een korte proefrit hoorde ik nogsteeds gepingel in versnelling 5, +- 80 met gas iets meer dan half open gedrukt (versnellend).
Ook zag ik met deze afstelling armere waardes op de AFR.
Ik moet zeggen dat het pingelen wel minder was, zeker nog niet acceptabel, toch durfde ik deze afstelling niet goed aan ivm backfire of andere ellende.
Heb voor de zekerheid ook even de laadspanning gemeten ivm slechte vonk o.i.d. deze was netjes naar mijn weten (13.9 V).
Ben opzoek gegaan naar de stroomverdeler welke bij het blok zat toen ik deze kocht.
Tot mijn verbazing heb ik nooit gezien dat hier helemaal geen vacuum aansluiting op zit.
Ik heb bij de swap van B200f (met carbu) naar B230K gewoon heel de carbu en ontsteking van het B200 blok overgenomen naar de B230K.
Hier is een filmpje van de "speling" op de rotor van de ontsteking waar ik van begins af aan mee rijdt.
Hier een paar foto's van de originele B230K stroomverdeler (zonder vacuum)?!?!?!?
![[Afbeelding: IMG-20210427-181229.jpg]](https://i.postimg.cc/VN99Pf2H/IMG-20210427-181229.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20210427-181224.jpg]](https://i.postimg.cc/rFv5dRkP/IMG-20210427-181224.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20210427-181537.jpg]](https://i.postimg.cc/vH6Vd8VL/IMG-20210427-181537.jpg)
En dan hier nog een foto van hoe mijn setup sinds oktober (motorswap) is. Waarbij ik in het begin geen problemen had.
![[Afbeelding: IMG-20210427-181259.jpg]](https://i.postimg.cc/6qZnzBV0/IMG-20210427-181259.jpg)
Hopelijk hebben jullie nog ideen want buiten de bougies die donderdag aan komen weet ik niet veel meer...
Fijne avond

- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]