5 September 2019, 10:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 September 2019, 10:16 door ZoZo.)
(4 September 2019, 11:11)skidje schreef: Ben helemaal geen fan van de PRV blokken. Maar goede kennis rijdt al tijden rond met ouderwets lpg systeem. Met beetje geluk af en toe 1:6. Korte ritten maar beter niet op verbruik letten.
Maar met fatsoenlijke injectie (in jou geval mogelijk dampgasinjectie overwegen) moet je redelijk in de buurt komen van benzine verbruik.
Ik had er absoluut geen moeite mee, maar ik was dan ook niet de puriteinse Volvo fan die de PRV geen Volvo maar een verkrachting vind.
het is een heerlijk rustig draaiende V6 onder de Big Nose met de allure van een Tractor, veel trekkracht onderin met een topsnelheid van 3 x niks vooral op LPG. Ouwe lullen bak eerste klas..
Ik heb een 265GL uit 1978 gereden en op LPG was 1 op 6 ook wel mijn gemiddelde. Ik heb het toen gekocht met de LPG erin en het was een redelijk nieuwe installatie met de auto +/- 200.000 op de teller. En zo'n 50.000km later begon de kop het te begeven. En dit blijkt voor de PRV dus het addertje onder het gras te zijn, die blokken lopen te warm op lpg. En met het vermogensverlies trap je zo'n oude motor eigenlijk af zonder er erg in te hebben. En wil je daar dan lang plezier van hebben kun je maar beter eerst een kop revisie overwegen.Dan moet je toch ook eerst overwegen, wat wil je nog van en met die auto?. Beetje rustig rondtoeren op mooie dagen met oma en de kids? Of vol bepakt de kip caravan over de Alpen sleuren?
In beide gevallen kop revisie kost je al vlug zo'n €2000 + €2000 voor standaard LPG inbouw en dan heb je nog niets aan restauratie en overige techniek gedaan. Das dus een al een investering van om en nabij €4000 voordat je überhaupt op gas kunt gaan rijden.. Volgens rekenformule met de dikke duim naar onderen afwegend t.o.v 1 op 9 benzine verbruik moet je bijna 4 jaar lang 20.000km p/j op lpg tuffen om die investering terug te verdienen. Dus gooi daar bij een veel duurdere LPG injectie systeem nog maar een factor bovenop.
Wil je dat halveren met de kop revisie niet serieus te nemen en je gaat caravans sleuren.. Loop je heel groot risico dat je ergens halverwege de berg ver van huis flink in de aap gelogeerd bent. Doe je dit alleen op mooie dagen met oma en de kids, moet je ze nog 4 jaar lang 10.000km per jaar rondjes om de kerk rijden en dan je kop reviseren. Dus verdiend noch gespaard.
Dat is een mooie droom, maar daar moet je een PRV van 40 jaar oud niet meer voor inzetten om gunstig mee te kunnen draaien in onze consumptie maatschappij. Das toch van de regen in de drup vallen. Begin dan maar ook gelijk aan de nokkenas, de cilinders, de krukas en aandrijving etc. etc. En dan weer moeten aftrappen om uit je investering te komen. Dat terwijl investeren in een oldtimer als collectors item meer samengaat met originaliteit. Een lpg installatie hoort daar niet bij en is absoluut geen meerwaarde.