Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive
#12
(4 September 2019, 11:11)skidje schreef: Ben helemaal geen fan van de PRV blokken. Maar goede kennis rijdt al tijden rond met ouderwets lpg systeem. Met beetje geluk af en toe 1:6. Korte ritten maar beter niet op verbruik letten.

Maar met fatsoenlijke injectie (in jou geval mogelijk dampgasinjectie overwegen) moet je redelijk in de buurt komen van benzine verbruik.

Ik had er absoluut geen moeite mee, maar ik was dan ook niet de puriteinse Volvo fan die de PRV geen Volvo maar een verkrachting vind.
het is een heerlijk rustig draaiende V6 onder de Big Nose met de allure van een Tractor, veel trekkracht onderin met een topsnelheid van 3 x niks vooral op LPG. Ouwe lullen bak eerste klas.. Angel   Ik heb een 265GL uit 1978 gereden en op LPG was 1 op 6 ook wel mijn gemiddelde. Ik heb het toen gekocht met de LPG erin en het was een redelijk nieuwe installatie met de auto +/- 200.000 op de teller. En zo'n 50.000km later begon de kop het te begeven. En dit blijkt voor de PRV dus het addertje onder het gras te zijn, die blokken lopen te warm op lpg. En met het vermogensverlies trap je zo'n oude motor eigenlijk af zonder er erg in te hebben. En wil je daar dan lang plezier van hebben kun je maar beter eerst een kop revisie overwegen.

Dan moet je toch ook eerst overwegen, wat wil je nog van en met die auto?. Beetje rustig rondtoeren op mooie dagen met oma en de kids? Of vol bepakt de kip caravan over de Alpen sleuren?

In beide gevallen kop revisie kost je al vlug zo'n €2000 + €2000 voor standaard LPG inbouw en dan heb je nog niets aan restauratie en overige techniek gedaan. Das dus een al een investering van om en nabij €4000 voordat je überhaupt op gas kunt gaan rijden.. Volgens rekenformule met de dikke duim naar onderen afwegend t.o.v 1 op 9 benzine verbruik moet je bijna 4 jaar lang 20.000km p/j op lpg tuffen om die investering terug te verdienen. Dus gooi daar bij een veel duurdere LPG injectie systeem nog maar een factor bovenop.

Wil je dat halveren met de kop revisie niet serieus te nemen en je gaat caravans sleuren.. Loop je heel groot risico dat je ergens halverwege de berg ver van huis flink in de aap gelogeerd bent. Doe je dit alleen op mooie dagen met oma en de kids, moet je ze nog 4 jaar lang 10.000km per jaar rondjes om de kerk rijden en dan je kop reviseren. Dus verdiend noch gespaard.

Dat is een mooie droom, maar daar moet je een PRV van 40 jaar oud niet meer voor inzetten om gunstig mee te kunnen draaien in onze consumptie maatschappij. Das toch van de regen in de drup vallen. Begin dan maar ook gelijk aan de nokkenas, de cilinders, de krukas en aandrijving etc. etc.  En dan weer moeten aftrappen om uit je investering te komen. Dat terwijl investeren in een oldtimer als collectors item meer samengaat met originaliteit. Een lpg installatie hoort daar niet bij en is absoluut geen meerwaarde.
Antwoord


Berichten in dit topic
RE: Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive - door ZoZo - 4 September 2019, 09:31
RE: Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive - door ZoZo - 5 September 2019, 10:11
RE: Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive - door ZoZo - 23 September 2019, 21:10
RE: Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive - door ZoZo - 25 September 2019, 10:15

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kilometerteller volvo 264 wibe 12 5.479 30 June 2022, 22:48
Laatste bericht: Rin
  Stationair LPG/,benzine b27e hun 4 4.247 27 May 2020, 13:29
Laatste bericht: hun
  o jee,...de B27E RonnieDuck 7 6.765 23 May 2020, 18:48
Laatste bericht: Marc1970
  thermostaat b27e hun 10 10.098 12 April 2019, 07:17
Laatste bericht: RonnieDuck
  volvo 264 dl maar moet wat aan gebeuren. Nald 32 49.693 9 February 2016, 09:11
Laatste bericht: 265gl
  '76 Volvo 264 GL restauratie. Stefank 7 16.190 5 February 2016, 11:55
Laatste bericht: Apae
  Toerental warme motor afstellen b27e hun 6 10.881 28 December 2014, 22:27
Laatste bericht: hun
  Drukleiding b27e hun 11 16.472 21 October 2014, 16:08
Laatste bericht: volvoman0_0
  Mijn eerste Volvo, een 264 Gl uit 1976 sander264 22 34.180 11 January 2014, 16:18
Laatste bericht: sander264
  Startprobleem K-Jet van B27E na enkele jaren stilstand jos245 8 14.459 22 June 2013, 10:21
Laatste bericht: RonnieDuck

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)