4 September 2019, 09:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 September 2019, 10:32 door ZoZo.)
Hoi Walter,
LPG inspuit is altijd mogelijk in wel de betere oplossing, wel al een Mercedes Benz 280E gezien met die ombouw.. Echter heb ik daar geen ervaring mee en geen idee af dit systeem dan ook is om te schakelen naar benzine. Maar het injectie systeem is gewoon de K jet tronic van Bosch, die vind je zowat in elke injectie model uit dat tijdperk, alle PRV motoren ongeacht het merk, Porche, Jaguar, MB etc. etc. In basis allemaal gelijk met hier en daar wat aanpassingen wat betreft motor uitvoering en vanaf begin 1980 wat ingebouwde extra's met betrekking op brandstof besparing.
https://www.dmcnews.com/Techsection/Bosc...ch-12d.pdf
Dit boekje is onontbeerlijk voor de Kjet doehetzelver om het systeem te leren begrijpen. Hierin staat de basis werking geheel beschreven met technische data zoals brandstofdruk tabellen en testprocedures.
De koudestart injectie met Thermo Tijd schakeling staat beschreven op P. 25
Maar die doet bij redelijk normale temperaturen niet mee en zou dan eigenlijk geen issue moeten zijn als hij niet door lekt. Net zoals die extra luchtschuif voor Koudestart. Deze zal bij normale temperaturen boven 0 al zo goed als dicht staan. Die 2 werken pas echt mee bij temperaturen onder 0 dus echte koude start. En de meeste oldtimer rijders hebben een broertje dood aan pekel en laten hun k jet roestbakken lekker staan wanneer het vriest. Dus wanneer die 2 het niet doen hoef dat geen cruciale problemen te veroorzaken en verdienen bij problemen ook niet direct de eerste aandacht wanneer je in de winter niet rijdt.
Wat betreft standaard LPG met gaspit direct onder de luchtfilter, blaast je het hele inlaat traject vol met brandstof. En dat wil wel knallen op zijn tijd, vooral bij oudere ietwat vervuilde motoren, kooldeeltje waarmee inlaat klep even niet goed sluit en je hebt hem hangen. Meestal bij warme start en dan zonder afblaas krijg je een explosie in een gesloten systeem dat alleen maar naar buiten kan langs de luchtweger via het luchtfilter en dan knalt je mogelijk van alles kapot. In het slechtste geval dure moeilijke reparaties zoals de luchtweger en zijn hevelarm of die rubber trechter daarboven. Geen slangenklemmen gebruiken op het vacuümtraject is ook maar halve oplossing, dan kun je bij hete motor als meikever gaan zoeken welke slang eraf gesprongen is en dan springt meestal de koude start injector eraf. Heb je inmiddels wel ervaren waar die verstopt zit.
Ik persoonlijk ben geen fan van B27e PRV op LPG ongeacht wel systeem, dat blok is geheel aluminium. Je verliest sowieso rond de 20% vermogen. Dan moet je ongemerkt de motor dus ook 20% meer belasten om bij te blijven. De motor wordt nadelig zwaar belast en LPG brand warmer wat de kop en zijn pakking niet ten goede komt. Dus je vermogen gaat omlaag, daarmee gaat je verbruik omhoog en daarmee ook je onderhoud. Tel je op het einde van de rit alles op is het met zo'n auto rijden op LPG dubbeltjes tellen.
Ik zou adviseren, zie er vanaf en zorg dat die K jet injectie 100% dicht is alle cruciale delen 100% functioneren en afgesteld zijn. Dan zal het gebruik nog redelijk meevallen en de motor op volle kracht als een zonnetje lopen. Ik denk dat een verbruik van 1 op 9 haalbaar moet zijn met een goed Kjet systeem in die 6 pitter als de motor nog in orde is verder.
Maar dat 100% goed afstellen van dit injectie systeem is niet meer van deze tijd. De meeste garages hebben daar de apparatuur niet meer voor. Het wordt dan een voor zover mogelijk beetje bij benadering zonder het te meten er van uitgaande dat alles wat invloed heeft op de brandstofdruk nog goed is, als goed afgedaan. Het gehele Bosch koffertje met alles erin om te testen en af te stellen kost je zo'n €2000 en wie schaft dat nog aan voor een systeem dat niet meer elke dag voorbij komt. En dan hoor je eigenlijk de brandstof drukken al rijdend te testen in koude en warme toestand, dus je zult moeten rijden met de klokken aangesloten zodat je ze ook nog eens kunt zien wat ze aangeven. Ik persoonlijk ken er maar 1 die dat nog doet, al rijdend op de rollerbank. Die oldtimer specialist in Duitsland die ik boven al genoemd heb. Zou best kunnen dat er ook hier in Nederland eentje zit met die know how en accommodatie. Maar ik ken 'm helaas niet.
Afijn.. Ik heb de b27e 10 jaar gereden en vond het mits met overdrive een geweldige lekkere motor om te rijden.
Succes!!
Ps wat de injectie betreft zou je
https://www.degruyterdejong.nl/
kunnen proberen.. Is eigenlijk een MB specialist met voorliefde voor oldtimers, en staat hoog aangeschreven bij de MB clubs.. Maar hij zal niet vies zijn van een Volvo en het is allemaal Bosch K jet Tronic..
LPG inspuit is altijd mogelijk in wel de betere oplossing, wel al een Mercedes Benz 280E gezien met die ombouw.. Echter heb ik daar geen ervaring mee en geen idee af dit systeem dan ook is om te schakelen naar benzine. Maar het injectie systeem is gewoon de K jet tronic van Bosch, die vind je zowat in elke injectie model uit dat tijdperk, alle PRV motoren ongeacht het merk, Porche, Jaguar, MB etc. etc. In basis allemaal gelijk met hier en daar wat aanpassingen wat betreft motor uitvoering en vanaf begin 1980 wat ingebouwde extra's met betrekking op brandstof besparing.
https://www.dmcnews.com/Techsection/Bosc...ch-12d.pdf
Dit boekje is onontbeerlijk voor de Kjet doehetzelver om het systeem te leren begrijpen. Hierin staat de basis werking geheel beschreven met technische data zoals brandstofdruk tabellen en testprocedures.
De koudestart injectie met Thermo Tijd schakeling staat beschreven op P. 25
Maar die doet bij redelijk normale temperaturen niet mee en zou dan eigenlijk geen issue moeten zijn als hij niet door lekt. Net zoals die extra luchtschuif voor Koudestart. Deze zal bij normale temperaturen boven 0 al zo goed als dicht staan. Die 2 werken pas echt mee bij temperaturen onder 0 dus echte koude start. En de meeste oldtimer rijders hebben een broertje dood aan pekel en laten hun k jet roestbakken lekker staan wanneer het vriest. Dus wanneer die 2 het niet doen hoef dat geen cruciale problemen te veroorzaken en verdienen bij problemen ook niet direct de eerste aandacht wanneer je in de winter niet rijdt.
Wat betreft standaard LPG met gaspit direct onder de luchtfilter, blaast je het hele inlaat traject vol met brandstof. En dat wil wel knallen op zijn tijd, vooral bij oudere ietwat vervuilde motoren, kooldeeltje waarmee inlaat klep even niet goed sluit en je hebt hem hangen. Meestal bij warme start en dan zonder afblaas krijg je een explosie in een gesloten systeem dat alleen maar naar buiten kan langs de luchtweger via het luchtfilter en dan knalt je mogelijk van alles kapot. In het slechtste geval dure moeilijke reparaties zoals de luchtweger en zijn hevelarm of die rubber trechter daarboven. Geen slangenklemmen gebruiken op het vacuümtraject is ook maar halve oplossing, dan kun je bij hete motor als meikever gaan zoeken welke slang eraf gesprongen is en dan springt meestal de koude start injector eraf. Heb je inmiddels wel ervaren waar die verstopt zit.
Ik persoonlijk ben geen fan van B27e PRV op LPG ongeacht wel systeem, dat blok is geheel aluminium. Je verliest sowieso rond de 20% vermogen. Dan moet je ongemerkt de motor dus ook 20% meer belasten om bij te blijven. De motor wordt nadelig zwaar belast en LPG brand warmer wat de kop en zijn pakking niet ten goede komt. Dus je vermogen gaat omlaag, daarmee gaat je verbruik omhoog en daarmee ook je onderhoud. Tel je op het einde van de rit alles op is het met zo'n auto rijden op LPG dubbeltjes tellen.
Ik zou adviseren, zie er vanaf en zorg dat die K jet injectie 100% dicht is alle cruciale delen 100% functioneren en afgesteld zijn. Dan zal het gebruik nog redelijk meevallen en de motor op volle kracht als een zonnetje lopen. Ik denk dat een verbruik van 1 op 9 haalbaar moet zijn met een goed Kjet systeem in die 6 pitter als de motor nog in orde is verder.

Maar dat 100% goed afstellen van dit injectie systeem is niet meer van deze tijd. De meeste garages hebben daar de apparatuur niet meer voor. Het wordt dan een voor zover mogelijk beetje bij benadering zonder het te meten er van uitgaande dat alles wat invloed heeft op de brandstofdruk nog goed is, als goed afgedaan. Het gehele Bosch koffertje met alles erin om te testen en af te stellen kost je zo'n €2000 en wie schaft dat nog aan voor een systeem dat niet meer elke dag voorbij komt. En dan hoor je eigenlijk de brandstof drukken al rijdend te testen in koude en warme toestand, dus je zult moeten rijden met de klokken aangesloten zodat je ze ook nog eens kunt zien wat ze aangeven. Ik persoonlijk ken er maar 1 die dat nog doet, al rijdend op de rollerbank. Die oldtimer specialist in Duitsland die ik boven al genoemd heb. Zou best kunnen dat er ook hier in Nederland eentje zit met die know how en accommodatie. Maar ik ken 'm helaas niet.
Afijn.. Ik heb de b27e 10 jaar gereden en vond het mits met overdrive een geweldige lekkere motor om te rijden.
Succes!!
Ps wat de injectie betreft zou je
https://www.degruyterdejong.nl/
kunnen proberen.. Is eigenlijk een MB specialist met voorliefde voor oldtimers, en staat hoog aangeschreven bij de MB clubs.. Maar hij zal niet vies zijn van een Volvo en het is allemaal Bosch K jet Tronic..