Wanneer ik me niet vergis is 6 bar op elke cilinder niet verkeerd voor een B27E.. Zolang elke cilinder maar +/- dezelfde compressie heeft.
Die 2 slangetjes van de koudstart injector zijn inderdaad verdacht goed verstopt en worden loei warm en rotten weg. Een vacuümlekkage is sowieso funest voor de Kjet tronic, resulteert in niet of rauw stationeer lopen en of zeer hoog verbruik.
Alle rubber delen in het vacuümtraject nalopen en controleren. De lastigste zijn die rubberen trechter onder de spinnenkop die op de luchtweger zit gemonteerd. Die is zeer moeilijk bereikbaar zonder die 6 potige spinnenkop te demonteren. Ook zitten er 6 O-ringen in de spinnenkop, ook die kunnen ook valse lucht trekken. Kun je moeilijk anders controleren dan met spray spuiten en dan hoor je de motor wel reageren wanneer het lek is en naar binnen getrokken wordt.
Bosh Kjet tronic is een best betrouwbaar mechanisch injectiesysteem. Maar uiterst gevoelig voor vacuümlekkages en brandstofdruk fluctuaties.
Is alles dicht en blijft het belabberd lopen, dan brandstofdruk controleren. Dat is best lastig, de Kjet heeft een warm loop regelaar, deze wordt elektrisch aangestuurd, regelt de koude start benzine druk en normaliseert deze wanneer de motor warmer wordt. Deze geeft dus bij koude motor een X druk die verlaagt naar Y druk in warme toestand. Doet deze het niet meer goed gaat de motor continue te rijk dan wel te arm lopen en dit is dan niet meer manueel te compenseren met afstellen. Het volgende onderdeel dat grote invloed kan hebben op brandstofdruk is de Brandstofdruk accumulator. Wanneer deze stuk is heb je ook een afwijkend drukbeeld in het systeem.
Het grote nadeel is Bosch maakt bijna geen nieuwe onderdelen meer voor de Kjet, hooguit de injectoren kun je nog wel krijgen. De rest zal mogelijk niet meer op voorraad en uitverkocht zijn en 2e hands en goed functionerend ook een spelt in de hooiberg. Bosch reviseert het wel nog wanneer je het onderdeel opstuurt. En daar zit dan wel een prijskaartje aan. Ik heb 7 jaar geleden een uitverkochte Kjet warmloop regelaar door Bosch laten reviseren voor een prijsje van €500,-
Omdat Kjet tronic, wanneer niet in orde best lastig is te controleren zonder drukmeters en de juiste gegevens. Hebben veel b27e rijders gekozen om dan maar op LPG over te stappen. En omdat dit systeem zo'n waanzinnig groot luchtinlaat traject heeft dat dan volloopt met gas. Dan rijd je dus rond in een tijdbommetje die de hele straat wakker knalt met backfires tijdens de start. Die je de rubbers eraf knallen en in het slechtste geval rubbers of zelfs de luchtweger kapot knallen.
Dus bezint eer ge begint met een oude b27e op LPG.. Bouw dan op zijn minst een afblaas klep in, in de slang van de koudestart injector. Dit is je enige bereikbare verbinding direct op het luchtinlaat traject. Bv. een 1/2" messing T stuk met slangentule in de slang monteren. Met daarop een terugslag klepje (kiwa keur) zo gemonteerd dat het tijdens backfire afblaast. Maar bij lopende motor dicht zuigt en afsluit. Werkt perfect.
Daarnaast loopt de motor een stuk warmer op LPG, de kop van de b27e vind dat niet zo fijn, dus afhankelijk van de kop kwaliteit kun je bij matige kop kwaliteit na halve ton LPG pret een kop revisie verwachten.
Hoe ver zit je van de Duitse grens af?.. Ik ken er namelijk maar 1 die echt gespecialiseerd is in Automobielen met bouwjaar van voor 1986. En dat is
https://www.facebook.com/pages/category/...358773838/
https://www.boschcarservice.com/de/de/we...t/Kueppers
Hebben wel een flinke wachtlijst, maar die weten wel absoluut wat ze doen.. Die beginnen met een test op de rollerbank en lichten je motor compleet door. Daarna krijg je een diagnose rapport en de keuze of je het zelf wilt doen of dat je het aan hun overlaat. Laatste keer dat ik daar geweest ben, koste de diagnose rapport €250.- Maar dan weet je wel wat je hebt en wat je te doen staat. En of het überhaupt nog wel zin heeft om er aan te beginnen.
Die 2 slangetjes van de koudstart injector zijn inderdaad verdacht goed verstopt en worden loei warm en rotten weg. Een vacuümlekkage is sowieso funest voor de Kjet tronic, resulteert in niet of rauw stationeer lopen en of zeer hoog verbruik.
Alle rubber delen in het vacuümtraject nalopen en controleren. De lastigste zijn die rubberen trechter onder de spinnenkop die op de luchtweger zit gemonteerd. Die is zeer moeilijk bereikbaar zonder die 6 potige spinnenkop te demonteren. Ook zitten er 6 O-ringen in de spinnenkop, ook die kunnen ook valse lucht trekken. Kun je moeilijk anders controleren dan met spray spuiten en dan hoor je de motor wel reageren wanneer het lek is en naar binnen getrokken wordt.
Bosh Kjet tronic is een best betrouwbaar mechanisch injectiesysteem. Maar uiterst gevoelig voor vacuümlekkages en brandstofdruk fluctuaties.
Is alles dicht en blijft het belabberd lopen, dan brandstofdruk controleren. Dat is best lastig, de Kjet heeft een warm loop regelaar, deze wordt elektrisch aangestuurd, regelt de koude start benzine druk en normaliseert deze wanneer de motor warmer wordt. Deze geeft dus bij koude motor een X druk die verlaagt naar Y druk in warme toestand. Doet deze het niet meer goed gaat de motor continue te rijk dan wel te arm lopen en dit is dan niet meer manueel te compenseren met afstellen. Het volgende onderdeel dat grote invloed kan hebben op brandstofdruk is de Brandstofdruk accumulator. Wanneer deze stuk is heb je ook een afwijkend drukbeeld in het systeem.
Het grote nadeel is Bosch maakt bijna geen nieuwe onderdelen meer voor de Kjet, hooguit de injectoren kun je nog wel krijgen. De rest zal mogelijk niet meer op voorraad en uitverkocht zijn en 2e hands en goed functionerend ook een spelt in de hooiberg. Bosch reviseert het wel nog wanneer je het onderdeel opstuurt. En daar zit dan wel een prijskaartje aan. Ik heb 7 jaar geleden een uitverkochte Kjet warmloop regelaar door Bosch laten reviseren voor een prijsje van €500,-
Omdat Kjet tronic, wanneer niet in orde best lastig is te controleren zonder drukmeters en de juiste gegevens. Hebben veel b27e rijders gekozen om dan maar op LPG over te stappen. En omdat dit systeem zo'n waanzinnig groot luchtinlaat traject heeft dat dan volloopt met gas. Dan rijd je dus rond in een tijdbommetje die de hele straat wakker knalt met backfires tijdens de start. Die je de rubbers eraf knallen en in het slechtste geval rubbers of zelfs de luchtweger kapot knallen.
Dus bezint eer ge begint met een oude b27e op LPG.. Bouw dan op zijn minst een afblaas klep in, in de slang van de koudestart injector. Dit is je enige bereikbare verbinding direct op het luchtinlaat traject. Bv. een 1/2" messing T stuk met slangentule in de slang monteren. Met daarop een terugslag klepje (kiwa keur) zo gemonteerd dat het tijdens backfire afblaast. Maar bij lopende motor dicht zuigt en afsluit. Werkt perfect.
Daarnaast loopt de motor een stuk warmer op LPG, de kop van de b27e vind dat niet zo fijn, dus afhankelijk van de kop kwaliteit kun je bij matige kop kwaliteit na halve ton LPG pret een kop revisie verwachten.Hoe ver zit je van de Duitse grens af?.. Ik ken er namelijk maar 1 die echt gespecialiseerd is in Automobielen met bouwjaar van voor 1986. En dat is
https://www.facebook.com/pages/category/...358773838/
https://www.boschcarservice.com/de/de/we...t/Kueppers
Hebben wel een flinke wachtlijst, maar die weten wel absoluut wat ze doen.. Die beginnen met een test op de rollerbank en lichten je motor compleet door. Daarna krijg je een diagnose rapport en de keuze of je het zelf wilt doen of dat je het aan hun overlaat. Laatste keer dat ik daar geweest ben, koste de diagnose rapport €250.- Maar dan weet je wel wat je hebt en wat je te doen staat. En of het überhaupt nog wel zin heeft om er aan te beginnen.

