4 January 2019, 13:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 January 2019, 11:57 door Grey240Polar.)
(4 January 2019, 07:06)Naciremus schreef: Je hendel stuurt gewoon een relais toch? Dus er loopt nog wel stroom na die zekering zeg je. Toch even zoeken in de stroomkabels
Klopt, maar bij het zoeken loop ik tegen één van deze twee problemen aan:
1) elke keer als ik zoek is het probleem er toevallig niet;
2) ik zoek op de verkeerde plek.
Toegegeven, in eerste instantie lijkt het symptoom op een doorgeschuurde kabel die ergens af en toe tegen het chassis komt.
Edit:
Maar de test waarbij ik de motor heb afgekoppeld met de schakelaar in de hendel op AAN ontkracht dat want het deel van de kabelboom naar de wissermotor voert dan continu 12 V.
Maar dan gebeurt er dus niets, niet bij een nacht staan en niet na tig km rijden.
Maar zodra de motor is aangekoppeld, dan kan de Gremlin op een willekeurig moment toeslaan, ook als de wisser uit staat.
Het aankoppelen van de motor geeft de stroom een (mogelijk) pad dat er anders niet is.
Edit: het was gewoon domme pech dat de kabel gisteren geen sluiting maakte, zie volgende bericht.
Ik vermoed dat het iets met de geel/zwarte draad in het circuit te maken heeft. Deze draad voert nl. ook spanning als de wissermotor uit staat en het is de draad die i.c.m. de schakelaar in de reductie ervoor zorgt dat de wisser terugkeert naar de ruststand, ook al is de wisser (bijv.) halverwege de zwaai uitgezet.
Wordt vervolgd...
Edit:
Hmm... interessant, als ik het schema goed interpreteer dan loopt de wissermotorstroom gewoon door de schakelaar in de hendel en wordt het relais alleen maar gebruikt om deze te onderbreken voor de intervalstand.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

