27 May 2017, 12:47
Hai Rene,
Ik ga je niet op stang jagen. Als je wat tijd nodig hebt, neem die dan gerust. Verder, dat geld voor een deur en voor de achterklep is best te betalen. Ja, dat wil ik wel en een deur die veel roest heeft kan ik eventueel ook overnemen, maar ik verwacht dat de kosten van reparatie hoger zullen zijn dan de aanschaf van een goede deur. Er is een verschil tussen een deur die alleen gespoten, en een deur die ook nog gelast moet worden. Ik laat de beslissing maar aan de spuiter over want hij zal het werk moeten doen (of een advies geven). Dan moet ik die deur best eerst zien of ook hebben.
Ook begrijp ik dat wat je nog nodig denkt te hebben nog zelf houdt. Prima.
Het deurglas wil ik er graag bij als het kan (mijn oude ramen hebben schuurkrassen door een onvaste hand van de spuiter tijdens het schuren voorafgaand aan de vorige spuitbeurt ergens in 1995) en ook het raammechanisme.
De mijne zijn vastgeroest.
Verder graag wat je dan nog kunt missen: handgrepen, spiegelbevestigingsplaat voordeur (dat driehoekje, de mijne zijn verroest), deur- en raamrubbers, deurgrendels. Niet de sloten, ik hou het bij mijn eigen sleutels.
Achterklep: zo vaak verwissel ik niet een raam. Eigenlijk nooit gedaan. Niettemin, als ik die ruit erbij krijg, prima. Ook het raamrubber van de achterklep (voor als ik de mijne kapot maak want dat zit al 36 jaar ingeklemd), handgreep, grendel (niet het slot) en deurrubbers, als je die missen kan. Ik vermoed dat jouw achterklep scharnierrubbers wat water door lieten. Ik zie wel hoever de roest is gegaan.
Mijn achterklepbekleding is gebroken, helaas. De plaat board brak door vocht. Met een verbindingsstrip en wat popnagels kan het misschien nog goed worden.
Mijn achterklep scharnieren zijn ook nog goed (hoop ik), de ruitenwisser doet het nog (niet de sproeier, verstopt) maar mag best een spuitje vet krijgen, ook de nummerplaatverlichting is nog goed.
Neem verder de tijd. Ik moet mijn eigen reparaties ed. plannen, dan hou ik het vol.
Voor een bezoek denk ik aan zaterdag ’s middags 17 of 24 juni, omstreeks de zonnewende. Je kunt mij ook jouw haalbare datum noemen. Al dat werk wat je noemde is niet in een dag gedaan. Op 21 juni viert men in Scandinavie de, wat ik noem, opstanding van de zon. Er worden grote vreugdevuren aangelegd en aangestoken, iedereen is in extase, mensen dossen zichzelf uit etc. In het hoge noorden blijft de zon ‘s winters drie maanden onder de horizon en op 21 juni, zes weken ervoor en erna, blijft de zon 24 uur in zicht, zo gek is dat lichtfeest niet. Symbolisch lijkt mij die twee data geschikt: de opstanding van een oude 245. Eventueel ben ik bereikbaar op info@pcoene.nl als je de verdere correspondentie buiten het forum wilt houden.
Dan nog wat tips:
Scharnieren: er is een tijd geweest dat Volvo scharnieren voor de 240 in backorder moest houden (lees: niet leverbaar). Men kwam er gelukkig later achter dat de scharnieren van alle deuren uitwisselbaar zijn. Dus als je ergens achterdeur scharnieren kunt vinden, vooral die met een goeie arreteerstand, neem die dan. Ze passen ook op de voordeuren en van die deurscharnieren gaat meestal de arreteerstand verloren, zeker van de linker voordeur. Ik heb nog twee splinternieuwe scharnieren in de goede kleur
, en mijn achterdeurscharnieren werken nog prima.
Let ook eens op de raamlikkers = het rubber onderaan een raam. De mijne zijn spijkerhard en te kort. Regenwater loopt zo naar binnen (kun je zien aan de roest onderaan deur binnen). Als je toch aan het reviseren gaat: een raamlikker moet echt goed over de volle lengte tegen het glas aansluiten. Als de deurbekleding niet strak er tegenaan is gemonteerd ontstaat een kier tussen raam en raamlikker. Naar verluid zijn nieuwe nog leverbaar.
Een anti-condens verwarming kun je repareren. Maar het is tricky. Als je gewoon de dunne lijntjes door meet [er van uitgaande dat slechts een of een paar lijntje(s) het nog doet(n)] dan meet je een weerstandswaarde. Ja, raak je de koekoek! Je meet ook een weerstandwaarde als ze allemaal goed zijn! Dit is de zo-tuin-je-erin manier en menigeen staat er bij alsof hij het in Keulen hoort donderen. Ik liet mij jaren geleden de werking verzekeren door een monteur met een universeelmeter (ziet u wel, hij doet het). Terwijl ik elke dag zag dat nog maar een lijntje het deed, met een vrijwel geheel bewasemde ruit als gevolg. Ik wilde het weerleggen, maar de monteur was de man die het weet, en ik was maar een domme klant die alleen maar goed was om te betalen.
Je kunt er alleen achter komen als je het glas zelf bewasemd, bijv. met kokend water en de accuspanning op de twee uiteinden zet. Dan zie je welke striplijntje het doet en welke niet. Voor de monteur was dat teveel werk. Je kunt er ook nog achter komen als je van te voren de weerstandswaarde van een striplijntje kent, . . . maar dat is lastig. De waarde van een strip meten werkt niet want je meet tegelijk ook de andere strips (behalve die kapot zijn en welke zijn dat?) De strips staan paralell geschakeld en als het totaal tien strips zijn, en elke strip is, bijvoorbeeld, 10 Ohm (ik raad maar wat), dan meet je 1 Ohm op voorwaarde dat ze het alle tien ook doen! Zijn het er vier, dan meet je 2,5 Ohm. En welke vier zijn het dan? Want je kunt ze niet isoleren, of je moet ze verbreken en dan doen ze het niet meer. Kom er maar achter, de wasemmethode werkt beter.
De reparatie bestaat uit goed ontvetten, het nauwkeurig afplakken van een strip met cellotape (rondom afplakken, de strip zelf uitsparen) en vervolgens weer opnieuw inlakken met speciale verf voor ruitverwaming: een verf met rood koper erin. Dun laagje.
Dopski, dank voor de tip: Je ja ook je licht eens opsteken bij de hangers rondom Zwolle.
Hoeven niet de hoofdprijs qua plaatwerk zeker niet als je jouw oude inruilt.
Ik heb ook nog andere opties, maar hoe en wat kwaliteit heb ik nog niet gezien.
grille
Ik ga je niet op stang jagen. Als je wat tijd nodig hebt, neem die dan gerust. Verder, dat geld voor een deur en voor de achterklep is best te betalen. Ja, dat wil ik wel en een deur die veel roest heeft kan ik eventueel ook overnemen, maar ik verwacht dat de kosten van reparatie hoger zullen zijn dan de aanschaf van een goede deur. Er is een verschil tussen een deur die alleen gespoten, en een deur die ook nog gelast moet worden. Ik laat de beslissing maar aan de spuiter over want hij zal het werk moeten doen (of een advies geven). Dan moet ik die deur best eerst zien of ook hebben.
Ook begrijp ik dat wat je nog nodig denkt te hebben nog zelf houdt. Prima.
Het deurglas wil ik er graag bij als het kan (mijn oude ramen hebben schuurkrassen door een onvaste hand van de spuiter tijdens het schuren voorafgaand aan de vorige spuitbeurt ergens in 1995) en ook het raammechanisme.
De mijne zijn vastgeroest.
Verder graag wat je dan nog kunt missen: handgrepen, spiegelbevestigingsplaat voordeur (dat driehoekje, de mijne zijn verroest), deur- en raamrubbers, deurgrendels. Niet de sloten, ik hou het bij mijn eigen sleutels.
Achterklep: zo vaak verwissel ik niet een raam. Eigenlijk nooit gedaan. Niettemin, als ik die ruit erbij krijg, prima. Ook het raamrubber van de achterklep (voor als ik de mijne kapot maak want dat zit al 36 jaar ingeklemd), handgreep, grendel (niet het slot) en deurrubbers, als je die missen kan. Ik vermoed dat jouw achterklep scharnierrubbers wat water door lieten. Ik zie wel hoever de roest is gegaan.
Mijn achterklepbekleding is gebroken, helaas. De plaat board brak door vocht. Met een verbindingsstrip en wat popnagels kan het misschien nog goed worden.
Mijn achterklep scharnieren zijn ook nog goed (hoop ik), de ruitenwisser doet het nog (niet de sproeier, verstopt) maar mag best een spuitje vet krijgen, ook de nummerplaatverlichting is nog goed.
Neem verder de tijd. Ik moet mijn eigen reparaties ed. plannen, dan hou ik het vol.
Voor een bezoek denk ik aan zaterdag ’s middags 17 of 24 juni, omstreeks de zonnewende. Je kunt mij ook jouw haalbare datum noemen. Al dat werk wat je noemde is niet in een dag gedaan. Op 21 juni viert men in Scandinavie de, wat ik noem, opstanding van de zon. Er worden grote vreugdevuren aangelegd en aangestoken, iedereen is in extase, mensen dossen zichzelf uit etc. In het hoge noorden blijft de zon ‘s winters drie maanden onder de horizon en op 21 juni, zes weken ervoor en erna, blijft de zon 24 uur in zicht, zo gek is dat lichtfeest niet. Symbolisch lijkt mij die twee data geschikt: de opstanding van een oude 245. Eventueel ben ik bereikbaar op info@pcoene.nl als je de verdere correspondentie buiten het forum wilt houden.
Dan nog wat tips:
Scharnieren: er is een tijd geweest dat Volvo scharnieren voor de 240 in backorder moest houden (lees: niet leverbaar). Men kwam er gelukkig later achter dat de scharnieren van alle deuren uitwisselbaar zijn. Dus als je ergens achterdeur scharnieren kunt vinden, vooral die met een goeie arreteerstand, neem die dan. Ze passen ook op de voordeuren en van die deurscharnieren gaat meestal de arreteerstand verloren, zeker van de linker voordeur. Ik heb nog twee splinternieuwe scharnieren in de goede kleur
, en mijn achterdeurscharnieren werken nog prima. Let ook eens op de raamlikkers = het rubber onderaan een raam. De mijne zijn spijkerhard en te kort. Regenwater loopt zo naar binnen (kun je zien aan de roest onderaan deur binnen). Als je toch aan het reviseren gaat: een raamlikker moet echt goed over de volle lengte tegen het glas aansluiten. Als de deurbekleding niet strak er tegenaan is gemonteerd ontstaat een kier tussen raam en raamlikker. Naar verluid zijn nieuwe nog leverbaar.
Een anti-condens verwarming kun je repareren. Maar het is tricky. Als je gewoon de dunne lijntjes door meet [er van uitgaande dat slechts een of een paar lijntje(s) het nog doet(n)] dan meet je een weerstandswaarde. Ja, raak je de koekoek! Je meet ook een weerstandwaarde als ze allemaal goed zijn! Dit is de zo-tuin-je-erin manier en menigeen staat er bij alsof hij het in Keulen hoort donderen. Ik liet mij jaren geleden de werking verzekeren door een monteur met een universeelmeter (ziet u wel, hij doet het). Terwijl ik elke dag zag dat nog maar een lijntje het deed, met een vrijwel geheel bewasemde ruit als gevolg. Ik wilde het weerleggen, maar de monteur was de man die het weet, en ik was maar een domme klant die alleen maar goed was om te betalen.
Je kunt er alleen achter komen als je het glas zelf bewasemd, bijv. met kokend water en de accuspanning op de twee uiteinden zet. Dan zie je welke striplijntje het doet en welke niet. Voor de monteur was dat teveel werk. Je kunt er ook nog achter komen als je van te voren de weerstandswaarde van een striplijntje kent, . . . maar dat is lastig. De waarde van een strip meten werkt niet want je meet tegelijk ook de andere strips (behalve die kapot zijn en welke zijn dat?) De strips staan paralell geschakeld en als het totaal tien strips zijn, en elke strip is, bijvoorbeeld, 10 Ohm (ik raad maar wat), dan meet je 1 Ohm op voorwaarde dat ze het alle tien ook doen! Zijn het er vier, dan meet je 2,5 Ohm. En welke vier zijn het dan? Want je kunt ze niet isoleren, of je moet ze verbreken en dan doen ze het niet meer. Kom er maar achter, de wasemmethode werkt beter.
De reparatie bestaat uit goed ontvetten, het nauwkeurig afplakken van een strip met cellotape (rondom afplakken, de strip zelf uitsparen) en vervolgens weer opnieuw inlakken met speciale verf voor ruitverwaming: een verf met rood koper erin. Dun laagje.
Dopski, dank voor de tip: Je ja ook je licht eens opsteken bij de hangers rondom Zwolle.
Hoeven niet de hoofdprijs qua plaatwerk zeker niet als je jouw oude inruilt.
Ik heb ook nog andere opties, maar hoe en wat kwaliteit heb ik nog niet gezien.
grille

