18 December 2016, 11:48
244dl schreef:Goed kijken, er zitten overal wel ergens "zoutzakken"...
Bij electronica wordt nooit met zout gewerkt, maar met silica. Dat is bovengenoemde kattenbakvulling en zit ook in de zakjes. Die zakjes kunnen duur zijn, maar gisteren nog eentje meegenomen voor 2.99 bij de Action.
Zout wordt vooral toegepast in de Sorbo-achtige houders met navulling. Navulling is een tablet met magnesium of calcium chloride. Deze zouten (anders dus dan keukenzout ofwel natriumchloride) zijnsterk hygroscopisch: ze trekken vocht aan. ALs ze genoeg vocht hebben aangetrokken lost het zout erin op, en onstaat er dus een glibberig/plakkerige geconcentreerde zoutoplossing.
Die zoutoplossing hou ik liever weg bij de auto, het bevat immers water en opgelost zout en is ideaal om oxidatie (roestvormiong dus) te versnellen!
Wat ook nog wel wil helpen: de laatste minuten de auto echt goed door laten waaien met buitenlucht. Dan is de wrme vochthoudende lucht weer naar buiten voor de auto langzaam gaat afkoelen. Doe dat soms (bij droog weer) door raam open en verwarming koud te zetten op laatste km...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

