25 November 2016, 03:14
Het ging over m'n laatste aanwinst, de witte 264TE. Kort nadat ik hem had gekocht moest ik de hele
ontsteking vervangen. Bougies, rotor, kabels, verdeler kap. Maar daarna deed hij het weer. Een week.
Daarna wilde hij weer niet aanslaan. Ik boos en verdrietig. Op de garage die de reparatie had gedaan
en op de verkoper die ik nog wel zo vertrouwd had. En op mezelf. De auto maar weer naar de garage
laten slepen. Ondanks dat het een automaat is kan dat best: 2000 meter binnen bebouwde kom.
Na twee dagen belde de garage. Het was niet weer de ontsteking, vonken genoeg maar er kwam geen
benzine naar de motor. Relais kapot. Precies zoals ik onlangs ook had met mijn 240.
![[Afbeelding: warm2.jpg]](http://janthea.nl/Volvo/264TE/warm2.jpg)
![[Afbeelding: warm3.jpg]](http://janthea.nl/Volvo/264TE/warm3.jpg)
De garage had twee vragen. 1) Of ik zelf iets had aangepast aan de auto?
Ik had alleen een radio gekocht en geprobeerd die er in te schroeven. Was maar gedeeltelijk gelukt: ik kreeg
maar zwak geluid uit 1 speaker en kreeg de radio niet helemaal achterin de console hoe hard ik ook duwde.
Misschien heeft dit het relais beschadigd? Ik betwijfel dat.
Vraag 2) Of ik zelf een nieuw relais kon komen brengen want ik had vast connecties in de Volvo wereld?
Vond ik stom. Ze lazen het onderdeelnummer aan me voor door de telefoon. Maar ok, ik bellen. Eerst
naar Zundert, Wilpac. hadden 'm niet. Toen naar Ulvenhout, Smeekens. Ook niet. Ze zeiden dat de dealer
hem wel kon bestellen. Breda, Bluekens. Bestellen? Welnee, hoe komt U erbij. (dit is de 2e keer dat ze
me dat vertelden: ooit had ik een kabeltje nodig) Ik moest het maar bij Goos proberen, randje Breda,
Die konden hem wel bestellen, ****a! Ik mocht kiezen: uit Zweden duurde het een maand, uit Duitsland
een week. Ik zei: bestel maar in Duitsland. Na 10 dagen Goos gebeld. Was er nog niet. Konden niet zeggen
wanneer wel.
In die 10 dagen heb ik me wel een paar keer voor m'n kop geslagen. Want online lagen ze voor het oprapen.
Dit zei ik tegen Goos. Ze zeiden dat ik hem dan maar beter zelf kon bestellen.
Dus toen ben ik zelf maar naar Moergestel gereden, 36 minuten naar Scandcar. 36 minuten terug en het
groene dingetje afgeleverd bij de garage in mijn dorp. Twee dagen later was de auto klaar.
Ik heb weer een boel geleerd. Met de nadruk op weer want ik had al moeten weten dat het Internet je beste
vriend is en onwillige mensen aan de telefoon niet. En een relais vervangen had ik zelf ook gekund.
Dus. De juiste antwoorden op mijn vragen waren:
1) 264 TE
2) K-Jetronic 3523639 brandstofpomp relais
3) Te warm geworden. Moet vervangen worden.
4) Twee weken aan tijd. Veel irriterende telefoontjes. Een ritje naar Moergestel. 41,44Euro voor het onderdeel.
Rekening garage 179,99Euro.
Ja lach maar. Volgende week gaat de wagen voor 3 maanden de schuur in. Kijken of hij daarna nog wil starten.
ontsteking vervangen. Bougies, rotor, kabels, verdeler kap. Maar daarna deed hij het weer. Een week.
Daarna wilde hij weer niet aanslaan. Ik boos en verdrietig. Op de garage die de reparatie had gedaan
en op de verkoper die ik nog wel zo vertrouwd had. En op mezelf. De auto maar weer naar de garage
laten slepen. Ondanks dat het een automaat is kan dat best: 2000 meter binnen bebouwde kom.
Na twee dagen belde de garage. Het was niet weer de ontsteking, vonken genoeg maar er kwam geen
benzine naar de motor. Relais kapot. Precies zoals ik onlangs ook had met mijn 240.
![[Afbeelding: warm2.jpg]](http://janthea.nl/Volvo/264TE/warm2.jpg)
![[Afbeelding: warm3.jpg]](http://janthea.nl/Volvo/264TE/warm3.jpg)
De garage had twee vragen. 1) Of ik zelf iets had aangepast aan de auto?
Ik had alleen een radio gekocht en geprobeerd die er in te schroeven. Was maar gedeeltelijk gelukt: ik kreeg
maar zwak geluid uit 1 speaker en kreeg de radio niet helemaal achterin de console hoe hard ik ook duwde.
Misschien heeft dit het relais beschadigd? Ik betwijfel dat.
Vraag 2) Of ik zelf een nieuw relais kon komen brengen want ik had vast connecties in de Volvo wereld?
Vond ik stom. Ze lazen het onderdeelnummer aan me voor door de telefoon. Maar ok, ik bellen. Eerst
naar Zundert, Wilpac. hadden 'm niet. Toen naar Ulvenhout, Smeekens. Ook niet. Ze zeiden dat de dealer
hem wel kon bestellen. Breda, Bluekens. Bestellen? Welnee, hoe komt U erbij. (dit is de 2e keer dat ze
me dat vertelden: ooit had ik een kabeltje nodig) Ik moest het maar bij Goos proberen, randje Breda,
Die konden hem wel bestellen, ****a! Ik mocht kiezen: uit Zweden duurde het een maand, uit Duitsland
een week. Ik zei: bestel maar in Duitsland. Na 10 dagen Goos gebeld. Was er nog niet. Konden niet zeggen
wanneer wel.
In die 10 dagen heb ik me wel een paar keer voor m'n kop geslagen. Want online lagen ze voor het oprapen.
Dit zei ik tegen Goos. Ze zeiden dat ik hem dan maar beter zelf kon bestellen.
Dus toen ben ik zelf maar naar Moergestel gereden, 36 minuten naar Scandcar. 36 minuten terug en het
groene dingetje afgeleverd bij de garage in mijn dorp. Twee dagen later was de auto klaar.
Ik heb weer een boel geleerd. Met de nadruk op weer want ik had al moeten weten dat het Internet je beste
vriend is en onwillige mensen aan de telefoon niet. En een relais vervangen had ik zelf ook gekund.
Dus. De juiste antwoorden op mijn vragen waren:
1) 264 TE
2) K-Jetronic 3523639 brandstofpomp relais
3) Te warm geworden. Moet vervangen worden.
4) Twee weken aan tijd. Veel irriterende telefoontjes. Een ritje naar Moergestel. 41,44Euro voor het onderdeel.
Rekening garage 179,99Euro.
Ja lach maar. Volgende week gaat de wagen voor 3 maanden de schuur in. Kijken of hij daarna nog wil starten.