13 August 2016, 23:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 August 2016, 23:16 door Marc1970.)
Net als bij de APK. Je neemt een lang stuk ijzer (bandenlichter, breekijzer, XXL schroevedraaier etc) en steekt het tussen de twee delen die het rubber bij elkaar houdt. Dan probeer je met redelijke kracht beide delen zijwaarts uit elkaar te drukken. De meeste rubber bussen vertonen rondom scheuren maar zitten ergens in het midden nog vast, en beide delen zullen terug veren. Zo niet, is het rubber los en kunnen de delen veel verder bewegen dan de bedoeling was, en allerlei bonkgeluiden veroorzaken.
Hier een aardig overzicht van de rubber bussen: http://www.swedishautoparts.com/240/Volv...-rear.html No. 8 en 9 gaan het meest kapot, 8 controleert het rollen vd achteras bij gas en remmen, 9 het op en neer dreunen van ongeveer het hele gewicht vd achterkant.
Schokbreker ophangogen hebben ook rubbers, die bonken vrij makkelijk op minder wegdek maar daar maak ik me nooit zo druk om.
Hier een aardig overzicht van de rubber bussen: http://www.swedishautoparts.com/240/Volv...-rear.html No. 8 en 9 gaan het meest kapot, 8 controleert het rollen vd achteras bij gas en remmen, 9 het op en neer dreunen van ongeveer het hele gewicht vd achterkant.
Schokbreker ophangogen hebben ook rubbers, die bonken vrij makkelijk op minder wegdek maar daar maak ik me nooit zo druk om.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

