Motorblokken komen niet uit een mal, ze worden in zand gegoten. Als cire perdu, net als bronzen standbeelden. De B18 en B20 die ik tot nu toe gezien heb (zeg 10 stuks) waren van een enorme consistentie kwa gietwerk en nabewerking. Over de jaren komt er wel eens een datumcodering bij of er gaat een serienummer af, maar in grote lijnen blijven ze gelijk.
De nabewerking is volgens mij altijd met frezen gedaan in grote draaibanken, niet met slijptollen. Alleen pasvlakken, boutgaten en boringen zijn bewerkt, de rest hebben ze wijselijk met rust gelaten, er zitten al bewerkingen genoeg aan zo'n blok.
Op de zijkant vd drijfstangen bijvoorbeeld zie je wel een grovere bewerking als een soort slijptol/schijf, want daar zat inderdaad een rand van het 'drop forg' proces.
Tussen het gat vd carterontluchting en de peilstok heb ik nooit iets opvallends gezien. Dat is zeg een centimeter of 10 aan oppervlak. Daar staat in die buurt een meegegoten serienummer en soms een lettercode.
De nabewerking is volgens mij altijd met frezen gedaan in grote draaibanken, niet met slijptollen. Alleen pasvlakken, boutgaten en boringen zijn bewerkt, de rest hebben ze wijselijk met rust gelaten, er zitten al bewerkingen genoeg aan zo'n blok.
Op de zijkant vd drijfstangen bijvoorbeeld zie je wel een grovere bewerking als een soort slijptol/schijf, want daar zat inderdaad een rand van het 'drop forg' proces.
Tussen het gat vd carterontluchting en de peilstok heb ik nooit iets opvallends gezien. Dat is zeg een centimeter of 10 aan oppervlak. Daar staat in die buurt een meegegoten serienummer en soms een lettercode.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969