25 May 2016, 11:37
Benzine en LPG delen alleen de luchttoevoer en de ontsteking, verder niks. Lucht zal wel in ruime mate aanwezig zijn, en met de ontsteking kan je draaien tot-ie beter loopt. Op LPG is het wat uitproberen, meest is 1 schroef rechtstreeks voor het stationair, en de ander voor het 'oppakken'. Die stelschroef in de slang kan je gerust open gooien voordat je het stationair af gaat stellen, doet weinig behalve de max hoeveelheid (bij >3500 rpm) knijpen.
Kijk ook eens naar de gasklep, deze mag een haartje open staan bij gas los. Dat is ca. 500 rpm stationair. De rest tot 750 regel je bij met de schroef in het spruitstuk.
Dat-ie op benzine niet wil, is meestal het geval met een carb die lange tijd op LPG heeft gereden. In de carb zit een naald die in een sproeier beweegt, en daarmee de hoeveelheid benzinedoorvoer regelt. Door gebrek aan benzine (=smering) slijt deze naald gewoon en blijft er niks over van de mengverhoudingen.
Een carburateur heeft in principe geen retourleiding, alleen een vlotter die de aanvoer vanaf het pompje regelt (onderin de vlotterkamer, zonder benzine rammelt die ook wel eens stuk)
Kijk ook eens naar de gasklep, deze mag een haartje open staan bij gas los. Dat is ca. 500 rpm stationair. De rest tot 750 regel je bij met de schroef in het spruitstuk.
Dat-ie op benzine niet wil, is meestal het geval met een carb die lange tijd op LPG heeft gereden. In de carb zit een naald die in een sproeier beweegt, en daarmee de hoeveelheid benzinedoorvoer regelt. Door gebrek aan benzine (=smering) slijt deze naald gewoon en blijft er niks over van de mengverhoudingen.
Een carburateur heeft in principe geen retourleiding, alleen een vlotter die de aanvoer vanaf het pompje regelt (onderin de vlotterkamer, zonder benzine rammelt die ook wel eens stuk)
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969