17 January 2016, 18:29
De 123 ignition was gisteren niet 123 gemonteerd. Lastig punt is het tandwiel dat moet worden overgezet van de oude ontsteking. Daarvoor moet een stiftje worden worden verwijderd waarmee het tandwiel vastzit op de as. Ik dacht die er uit te slaan maar er zat geen beweging is. Nul komma nul. Uitboren bleek echter een fluitje van een cent want het stiftje is van aluminium. Daarna, met ondersteuning van het tandwiel met twee grote vijlen, sla je zo de as uit het tandwiel.
Ik hoefde niet echt voorzichtig te zijn met de oude ontsteking want deze had een axiale speling van 1 cm. Dat gaf af en toe een hoop geratel en een raar ontstekingsbeeld.
OK, tandwiel op de 123 en terug in het blok met de rotor wijzend richting de eerste klep (ongeveer). Even draaien en de ontsteking staat grofweg goed. Starten en lopen. Kind kan de was doen. Daarna met de stroboscoop checken. Tijd om een rondje te gaan rijden. Na 500 meter schiet het Amp lampje aan. Fel rood, midden voor mijn neus. Huh? Iets verkeerd aangeslopen? Weer terug. Bedrading (2 stuks maar liefst) bekeken. Nog eens starten. Lampje uit. Mooi, weer de weg op. Opnieuw na 5 meter licht de Amp rood op. Aaaah. Dan maar het Internet opduiken of hierover iets te vinden is. Helaas geen goede resultaten gevonden. Dan nog maar eens kijken. Het valt me plots op dat de knipperlichten niet werken maar de gevarenlichten wel. De zekering en -houder schoongemaakt en het euvel is verholpen. Pffff.
Maar hoe rijdt het?
Heerlijk soepel pakt de motor nu op. Draait rustig stationair en voelt alert door de toeren heen. Vlot gaat de auto naar de 120 km/u. Goed, het blijft een LPG auto dus de klinkers hebben niets te vrezen.
Ook de IPD stabi stangen doen hun werk. Natuurlijk is er nu geen speling meer op de rubbers dus ook dat zal zijn effect hebben. Al met al voelt de 245 meer 'volwassen' en 'solide' aan. Insturen gaat fanatieker op rotondes en overhellen is sterk verminderd. Nadelige trillingen, onder- of overstuur of rare stugheid ervaar ik totaal niet. Komende tijd wat meer testen.
Ik hoefde niet echt voorzichtig te zijn met de oude ontsteking want deze had een axiale speling van 1 cm. Dat gaf af en toe een hoop geratel en een raar ontstekingsbeeld.
OK, tandwiel op de 123 en terug in het blok met de rotor wijzend richting de eerste klep (ongeveer). Even draaien en de ontsteking staat grofweg goed. Starten en lopen. Kind kan de was doen. Daarna met de stroboscoop checken. Tijd om een rondje te gaan rijden. Na 500 meter schiet het Amp lampje aan. Fel rood, midden voor mijn neus. Huh? Iets verkeerd aangeslopen? Weer terug. Bedrading (2 stuks maar liefst) bekeken. Nog eens starten. Lampje uit. Mooi, weer de weg op. Opnieuw na 5 meter licht de Amp rood op. Aaaah. Dan maar het Internet opduiken of hierover iets te vinden is. Helaas geen goede resultaten gevonden. Dan nog maar eens kijken. Het valt me plots op dat de knipperlichten niet werken maar de gevarenlichten wel. De zekering en -houder schoongemaakt en het euvel is verholpen. Pffff.
Maar hoe rijdt het?
Heerlijk soepel pakt de motor nu op. Draait rustig stationair en voelt alert door de toeren heen. Vlot gaat de auto naar de 120 km/u. Goed, het blijft een LPG auto dus de klinkers hebben niets te vrezen.
Ook de IPD stabi stangen doen hun werk. Natuurlijk is er nu geen speling meer op de rubbers dus ook dat zal zijn effect hebben. Al met al voelt de 245 meer 'volwassen' en 'solide' aan. Insturen gaat fanatieker op rotondes en overhellen is sterk verminderd. Nadelige trillingen, onder- of overstuur of rare stugheid ervaar ik totaal niet. Komende tijd wat meer testen.
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979
ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979
ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus