Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4
#11
De spullen zijn deze week binnengekomen :biggrin:

[Afbeelding: 24223278886_ed461f95c0_c.jpg]
[Afbeelding: 24249421035_6fca8e37c7_c.jpg]
De Spartan 2 Lambda controller met LSU4.9 wideband sensor

[Afbeelding: 24141328252_f9e77d611e_c.jpg]
Luchttemperatuursensor met alle stekkertjes
[Afbeelding: 23993551580_6ffee1b30b_c.jpg]
draadjes knuppen
[Afbeelding: 24180962292_422d9c1f7c_c.jpg]
En zo staat alles er bij.

Bijna alle kabels vanaf de motor heb ik op maat gemaakt. Alleen de injectoren, luchttemperatuursensor en de knocksensor moeten nog. Bij de ontsteking die ik gebruik (VAG DIS bobine van een Polo dacht ik) is het noodzakelijk om een pull-up te gebruiken. Dit wil zeggen dat je een weerstand van 1000 Ohm tussen de 12 volt van de bobine en de trigger van de bobine moet zetten.

De pinout van de bobine is als volgt:

Pin 1 = trigger a+d
Pin 2 = 12 v
Pin 3 = trigger B+C
Pin 4 = massa

Ik moet dus een weerstand tussen pin 2 en pin 1 maken en daarnaast tussen pin 2 en pin 3. De kabel van de trigger A gaan naar de IGN_A aansluiting op de KDFI en trigger B gaat naar IGN_B. De injectors en van de ontsteking moet apart worden geaard. Wellicht is dit alles ook handig voor iemand anders die KDFI gaat gebruiken. In de handleiding staat dit namelijk niet duidelijk vermeld.

Daarnaast moeten er nog een aantal diodes worden geplaatst tussen actuatoren met een spoel erin. Dit zijn dus de wastegate actuator, IAC klep en relais. De relais die ik heb gekocht hebben van zichzelf al een diode maar de andere actuatoren niet. De (vrijloop) diode zorgt er voor dat er geen stroom terug kan stromen naar de KDFI. Wanneer dit wel gebeurt kun je de processor "opblazen".

Het werkt als volgt:

[Afbeelding: Diode-vrijloop.png]

Ik heb ook nog wat afgeschermde kabel nodig voor de knocksensor, misschien dat ik dat uit de originele kabelboom kan slopen.

De aandrijfas is helaas nog niet ingekort omdat het hier nogal ijzelde, dus dat moet deze week maar.


Pieter en ik hebben ook even een TIG lasapparaat gekocht voor de uitlaat. De keus is gevallen op een Jasic TIG180. Schijnt een redelijk ding te zijn (voor een Chinees lasapparaat) en was goed geprijsd.

[Afbeelding: 24206625511_6ae0114de2_c.jpg]

Vanmiddag weer lekker verder!
Antwoord


Berichten in dit topic
Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - KDFI - door Dopski - 7 November 2015, 12:18
Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - KDFI - door Arn02 - 7 November 2015, 17:02
Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - KDFI - door edwin - 8 November 2015, 23:41
Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - KDFI - door Estoque - 6 December 2015, 00:45
Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - KDFI - door jhilverda - 10 January 2016, 12:57
Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - KDFI - door Dopski - 10 January 2016, 14:11
Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - KDFI - door SFRC - 15 January 2016, 09:42

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 38 2.342 8 October 2024, 08:49
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 3.610 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 557 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 210.315 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.540 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.183 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.555 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.058 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 17.414 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol
  Voorstellen: Volvo 240 '87 Blokkendoos 11 6.139 17 November 2020, 11:17
Laatste bericht: Blokkendoos

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)