1 January 2016, 16:26
Dat geratel is de anti-reutel-as, die niet werkt. De ingenieurs in Deurne vonden dat de aandrijfas (die los tussen blok en bak hangt) bij afremmen op de motor heen en weer gaat schuiven tussen zijn ophangpunten. Daarvoor hebben ze een veertje voorop gemonteerd, wat de as ietsjes naar achter drukt. Maar meest werkt het niet en reutelt de as vrolijk bij gas los.
De koppeling ontkoppelt niet tijdens het rijden, omdat de motor altijd (zelfs bij gaslos) een heel stuk boven stationair toerental blijft draaien en de centrifugaalkoppeling dus niet ontkoppelt.
Goed dat je de ontkoppelkabel hebt ontdekt, die is vaak gebroken en wordt bedient door vacuum, de stuurklep daarvan (EMVK in DAF speak) is meest ook lek. Leuk allemaal! Het verhoogd stationair dankzij de choke is voldoende om de koppeling te doen aangrijpen, waardoor je dus 's ochtends last hebt met netjes wegrijden. Zolang het ontkoppelsysteem niet werkt zal je de choke zover terug moeten duwen tot de koppeling vrij komt en de motor net niet afslaat, kan meestal.
Zoek ook even de veerbelaste klep op van de chokeklep, die ligt meestal in de carburateur. Maakt het choken veel betrouwbaarder, en stel het verhoogd stationair af. Eigenlijk moet je het handboek erbij hebben.
De koppeling ontkoppelt niet tijdens het rijden, omdat de motor altijd (zelfs bij gaslos) een heel stuk boven stationair toerental blijft draaien en de centrifugaalkoppeling dus niet ontkoppelt.
Goed dat je de ontkoppelkabel hebt ontdekt, die is vaak gebroken en wordt bedient door vacuum, de stuurklep daarvan (EMVK in DAF speak) is meest ook lek. Leuk allemaal! Het verhoogd stationair dankzij de choke is voldoende om de koppeling te doen aangrijpen, waardoor je dus 's ochtends last hebt met netjes wegrijden. Zolang het ontkoppelsysteem niet werkt zal je de choke zover terug moeten duwen tot de koppeling vrij komt en de motor net niet afslaat, kan meestal.
Zoek ook even de veerbelaste klep op van de chokeklep, die ligt meestal in de carburateur. Maakt het choken veel betrouwbaarder, en stel het verhoogd stationair af. Eigenlijk moet je het handboek erbij hebben.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969