27 April 2006, 18:37
Ik was aan het zoeken naar een upgrade voor de 240. Tot mijn stomme verbazing kwam ik een hele rij aan auto's tegen die werden ge-upgraded. Met ..... 240 remklauwen.
Waarom ? Het zijn goede stabiele 4 zuiger remklauwen. Een andere klauw kan enkel beter werken ALS:
- De vlaktedruk op het blokje hoger is.
Maar dat betekens dan automatisch dat je pedaalslag ook groter wordt en je dus minder "gevoelige" remmen krijgt.
- Het oppervlak van het remblok groter is
Dit kan alleen in combinatie met een hogere vlaktedruk. Zie bovenstaand nadeel
- De remklauw verder uit het midden, meer naar de rand van de velg wordt verplaatst.
Zo heel raar is de vraag dus niet eens. Als je klauwen in goede conditie zijn, je remvloeistof is op orde en je klauwen zijn in goede staat en gangbaar...... Dan is het een goed idee ze naar buiten te verplaatsen met een grotere schijf. De uitwendige overbrengingsverhouding wordt dan kleiner.
Zie het zo, het wiel heeft een arm ten opzichte van de rem waar de blokjes de schijf raken. Door een grotere schijf te nemen verklein je de arm. Neem je een grotere velg (of band) dan is het goed mogelijk dat je de arm VERGROOT waardoor je remkracht AFNEEMT.
Als je het zo bekijkt zijn 14" wieltjes met 50-serie bandjes zo gek nog niet.
Als je een 6-7 mm dikke staalplaat maakt en je last er 2 op elkaar, paar gaten boren en klaar is Volvo. Wie heeft er adviezen over schijven die passen, dezelfde dikte hebben, liefst dezelfde offset maar in diameter wat groter zijn ? En dan liefst nog passend in een 15" wiel. Ik zie dat wel zitten.
Waarom ? Het zijn goede stabiele 4 zuiger remklauwen. Een andere klauw kan enkel beter werken ALS:
- De vlaktedruk op het blokje hoger is.
Maar dat betekens dan automatisch dat je pedaalslag ook groter wordt en je dus minder "gevoelige" remmen krijgt.
- Het oppervlak van het remblok groter is
Dit kan alleen in combinatie met een hogere vlaktedruk. Zie bovenstaand nadeel
- De remklauw verder uit het midden, meer naar de rand van de velg wordt verplaatst.
Zo heel raar is de vraag dus niet eens. Als je klauwen in goede conditie zijn, je remvloeistof is op orde en je klauwen zijn in goede staat en gangbaar...... Dan is het een goed idee ze naar buiten te verplaatsen met een grotere schijf. De uitwendige overbrengingsverhouding wordt dan kleiner.
Zie het zo, het wiel heeft een arm ten opzichte van de rem waar de blokjes de schijf raken. Door een grotere schijf te nemen verklein je de arm. Neem je een grotere velg (of band) dan is het goed mogelijk dat je de arm VERGROOT waardoor je remkracht AFNEEMT.
Als je het zo bekijkt zijn 14" wieltjes met 50-serie bandjes zo gek nog niet.
Als je een 6-7 mm dikke staalplaat maakt en je last er 2 op elkaar, paar gaten boren en klaar is Volvo. Wie heeft er adviezen over schijven die passen, dezelfde dikte hebben, liefst dezelfde offset maar in diameter wat groter zijn ? En dan liefst nog passend in een 15" wiel. Ik zie dat wel zitten.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl

