26 May 2014, 15:35
Belangrijkste om te controleren (evt preventief vervangen) is de dop van het expansievaatje koelvloeistof. Deze gaat bij een bepaalde druk open. Als ie niet op tijd open gaat met hoge temperaturen dan zal er wel een slangetje oid openen.
Ik heb er in hartje winter op bergpassen zien stranden tijdens de carbagerun omdat de motor het warm kreeg. Warmte is geen probleem, tot een graadje of 110 kan ie wel hebben voor kortere tijd. Mits ie z'n druk maar op tijd kwijt kan indien nodig.
Tja, andere zwakke punten, zorg voor een goede beurt aan de motor, nieuw verdelerkapje, bougies (ouwe achterin de kofferbak gooien), enz...
Controleer je dynamo, koolborstels nog voldoende lengte?
Banden moeten goed wezen als je weg rijd, maar ook onderweg af en toe even naar kijken. Onderweg heb je niet direct in de gaten dat er iets mis is.
Remmen, tijdens onze carbagerun zijn we vertrokken met wat wij dachten meer dan genoeg remvoering op de blokken. Achterste remmen volledig kapot geremd op de terugweg door staal op staal te remmen (zondag geen remblokken te verkrijgen!), redelijk beladen gaat motorremmen niet altijd meer op. Steek dus gewoon een setje nieuwe, scheelt je een setje schijven.
Banden, remmen, motor, die zaken wil je op orde hebben vind ik. Uiteraard kan het geen kwaad de rest eens goed te bekijken op een brug. Alle rubbers/kogels van de ophanging nog fris? Uitlaat staat niet op het punt van voor naar achter open te scheuren?
Verder kan ik je alleen veel plezier wensen, 10000km is wel een echte uitdaging. Wij hebben veel lol gehad met ons rondje Europa in zes dagen tijdens de carbagerun en ouwe Volvo's zijn fantastische avonturenauto's.
Ik heb er in hartje winter op bergpassen zien stranden tijdens de carbagerun omdat de motor het warm kreeg. Warmte is geen probleem, tot een graadje of 110 kan ie wel hebben voor kortere tijd. Mits ie z'n druk maar op tijd kwijt kan indien nodig.
Tja, andere zwakke punten, zorg voor een goede beurt aan de motor, nieuw verdelerkapje, bougies (ouwe achterin de kofferbak gooien), enz...
Controleer je dynamo, koolborstels nog voldoende lengte?
Banden moeten goed wezen als je weg rijd, maar ook onderweg af en toe even naar kijken. Onderweg heb je niet direct in de gaten dat er iets mis is.
Remmen, tijdens onze carbagerun zijn we vertrokken met wat wij dachten meer dan genoeg remvoering op de blokken. Achterste remmen volledig kapot geremd op de terugweg door staal op staal te remmen (zondag geen remblokken te verkrijgen!), redelijk beladen gaat motorremmen niet altijd meer op. Steek dus gewoon een setje nieuwe, scheelt je een setje schijven.
Banden, remmen, motor, die zaken wil je op orde hebben vind ik. Uiteraard kan het geen kwaad de rest eens goed te bekijken op een brug. Alle rubbers/kogels van de ophanging nog fris? Uitlaat staat niet op het punt van voor naar achter open te scheuren?
Verder kan ik je alleen veel plezier wensen, 10000km is wel een echte uitdaging. Wij hebben veel lol gehad met ons rondje Europa in zes dagen tijdens de carbagerun en ouwe Volvo's zijn fantastische avonturenauto's.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014