18 April 2014, 13:59
Ik gebruik mijn 240 gewoon dagelijks, ca 10K per jaar. Op benzine zo 1:9.5/10.5 met kortere ritten (zo max 20 km en veel stad-achtig rijden, dagelijkse rit is 2x10 km met veel optrekken en remmen). Lagere baan zal wel wat gunstiger zijn, heb ik nog niet gemeten.
240? Makkelijk en goedkoop om aan te werken maar wel duidelijk minder stil dan een (late) 740/940 of 850. Zelfs eerste model V70 vind je nu al voor rond de 1000 euro, kan ook een optie zijn. De 850 t5 die we thuis nog steeds hebben (nu al 10 jaar) heeft in 150.000? km niet echt veel (of duur) onderhoud nodig gehad. Wat seals, airco verdamper, draagarmen/veerpootlagers, klepseals, remmen, d-riem. Sommige dingen zijn wel auto-specifiek (zoals klepseals en andere dingen rond de olie bij de nieuwere Volvo's) maar ook best goed zelf te doen. Dingen als remmen en eens een setje draagarmen a 150 euro zie ik als slijtage. Bij 240's slijt dat ook maar is het misschien minder snel te voelen.
Soms tellen kleine comfort dingen ook op; een 850 heeft vaak al airco/climate control, wat meer stereo, e-ramen, stoelverwarming etc. Een 240 heeft dat wat minder vaak. Leverbaar zeker maar kan soms ook wat meer geld kosten in aanschaf.
G3 is niet zo makkelijk om in een 240 te krijgen. Technisch zal een late 240 het goed kunnen en is ie niet anders dan een iets latere 940 die het wel kan krijgen. Ligt puur aan de regels.
240? Makkelijk en goedkoop om aan te werken maar wel duidelijk minder stil dan een (late) 740/940 of 850. Zelfs eerste model V70 vind je nu al voor rond de 1000 euro, kan ook een optie zijn. De 850 t5 die we thuis nog steeds hebben (nu al 10 jaar) heeft in 150.000? km niet echt veel (of duur) onderhoud nodig gehad. Wat seals, airco verdamper, draagarmen/veerpootlagers, klepseals, remmen, d-riem. Sommige dingen zijn wel auto-specifiek (zoals klepseals en andere dingen rond de olie bij de nieuwere Volvo's) maar ook best goed zelf te doen. Dingen als remmen en eens een setje draagarmen a 150 euro zie ik als slijtage. Bij 240's slijt dat ook maar is het misschien minder snel te voelen.
Soms tellen kleine comfort dingen ook op; een 850 heeft vaak al airco/climate control, wat meer stereo, e-ramen, stoelverwarming etc. Een 240 heeft dat wat minder vaak. Leverbaar zeker maar kan soms ook wat meer geld kosten in aanschaf.
G3 is niet zo makkelijk om in een 240 te krijgen. Technisch zal een late 240 het goed kunnen en is ie niet anders dan een iets latere 940 die het wel kan krijgen. Ligt puur aan de regels.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni