Boele schreef:Idd! Vlakken naar 85,5mm. Kost je 50€
Even uit de oude doos. Tot hoever kan je vlakken zonder dat je blok teveel gaat pingelen? 85,5mm + dikke pakking (1,2mm) dan zit je al op een hogere compressie dan een B20B (86.2mm+0,8mm) en die blokken neigen al naar pingelen. Als je een dunne pakking op zo'n gevlakt blok doet is dat dan nog te doen?
En zijn alle B20 koppen qua verbrandingsruimte gelijk? Dus alleen de kophoogte variabel, dus kan je van een A een B maken of van een F een E.
Ter info een overzichtelijk rijtje (bron greenbook '74).
Hoogte B20A = 86.7 mm. Koppakking =1,2 mm Compression ratio: 8,7:1
Hoogte B20B = 86,2 mm. Koppakking =0.8 mm Compression ratio: 9,3:1
Hoogte B20E = 84,9 mm. Koppakking =0.8 mm Compression ratio: 10,2:1
Hoogte B20F = 87,0 mm. Koppakking =1,2mm Compression ratio: 8,7:1
Een vergelijk met modernere motoren (bron: Haynes 240):
B21A: CR: 8,5:1 later 9,3:1
B23E: CR: 10,5:1
B23K: CR: 10,5:1
B230F CR: 9,8:1
Op basis hiervan zou je kunnen zeggen dat 85,5mm best veilig is, zeker als je de dikke koppakking gebruikt. Wel leuk om van tevoren uit te rekenen wat de compression ratio is (op zich geen lastige som).