15 December 2013, 22:55
30-40 jaar geleden werd welliswaar meer met de hand geproduceerd, maar de lakken die gebruikt werden waren behoorlijk giftig, er werd meer lood gebruikt, energiebesparing was toen nog iets wat uitgevonden moest worden etc etc. Aan de andere kant: die auto's zijn al geproduceerd en een aantal ervan rijden nog rond. De productie van nu is een stuk milieuvriendelijker: lakken zijn aanzienlijk minder giftig, men werkt met energiebesparing, veel recycled spul wordt ingezet (voor bumpers, strips, interieur/dashboard etc), men doet nu aan gescheiden afval enz. Alleen is de vraag: hoe lang gaat het mee? Ook 30 jaar? Of lachen we over 30 jaar dat we zo stom waren om nog steeds benzine-auto's te maken en blijkt het over 30 jaar ook dom om zich te richten op electrisch rijden terwijl andere brandstoffen een beter idee leken?
Laurens heeft met zijn China-verhaal nog iets wat ook vreemd is natuurlijk: hier in de EU wringen we ons in allerlei bochten, terwijl Aziatische landen gewoon geen rekening houden met het milieu (afval lozen in rivieren, steden met zóveel smog dat daardoor er x-aantal meer doden vallen dan hier als gevolg van smog, enz enz). Wij kunnen wel ons braaf verbeteren, maar zolang men daar niets doet schiet het ook niet heel erg op. Iets is beter dan niets natuurlijk, maar de balans is ver te zoeken.

Laurens heeft met zijn China-verhaal nog iets wat ook vreemd is natuurlijk: hier in de EU wringen we ons in allerlei bochten, terwijl Aziatische landen gewoon geen rekening houden met het milieu (afval lozen in rivieren, steden met zóveel smog dat daardoor er x-aantal meer doden vallen dan hier als gevolg van smog, enz enz). Wij kunnen wel ons braaf verbeteren, maar zolang men daar niets doet schiet het ook niet heel erg op. Iets is beter dan niets natuurlijk, maar de balans is ver te zoeken.